Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

Betala tv-avgift?

Betala tv-avgift?

Hej!

När det analoga/markbundna nätet 1:an 2:an 4:an släcks ned..

Måste man då fortfarande betala tv-avgiften eller går allt genom som i mitt fall UPC?

Jag har inte fattat detta riktigt!

Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Ooops!

Fråga nr2:

Nu har jag fått en digitalbox men.. om jag kopplar ur den.. vad händer då och vilka kanaler försvinner?

Fråga nr 3:

När släcks analoga nätet i stockholm ned?

Fråga nr 4: Är analoga och markbundna nätet samma sak?

Ojdå..

Svar på fråga nummer 1: Svar JA..man MÅSTE fortfarande betala tvavgiften vilket i mina öron låter helknäppt!
Varför betala nåt man inte längre har?

Svar på fråga nummer 3: Våren 2007

Behöver bara svar på fråga 2 och 4..!
Hahahaaa..det blir bara roligare och roligare..
Tydligen betalar man INTE för 1:an 2:an och 4:an utan man betalar för att man har en TV överhuvudtaget!



27. Exakt vad innebär det att det analoga nätet släcks ner? Måste jag skaffa digitalbox?

När man går över till digital-tv släcks de gamla analoga sändarna ned för gott. Då blir de omöjligt att se på tv via vanlig antenn utan en digitalbox. Har man kabel-tv eller parabol kan man dock fortsätta att titta som vanligt. Släckningen av det analoga nätet började på Gotland den 19 september 2005 och januari 2008 ska den vara genomförd i hela landet.

Till föregående sida


----------------------------------------------------------------------
----------

28. Jag bor i ett område där de digitala sändningarna inte fungerar, måste jag betala tv-avgift?

Ja, enligt lag ska alla som har en tv-mottagare betala tv-avgift.

Till föregående sida


----------------------------------------------------------------------
----------

29. Vad är den största fördelen med digital-TV?

Den största fördelen för den enskilde tittaren är bättre bild- och ljudkvalitet. Det blir också billigare att underhålla det nya digitala tv-nätet vilket kan frigöra mer tv-avgiftspengar till SVT att använda för programproduktion och förhoppningsvis bättre tv.

Till föregående sida


----------------------------------------------------------------------
----------

30. Jag vill inte köpa en box utan tänker använda min tv till att titta på video och dvd, måste jag betala tv-avgift?

Ja, enligt lag ska alla som har en tv-mottagare betala tv-avgift. Din tv är fortfarande en tv-mottagare trots att den inte kan ta emot digitala tv-sändningar, den fungerar fortfarande i ett kabel-tv-hushåll. Det betyder att man ska betala avgiften även om tv:n inte används till annat än att se på video och/eller dvd med.

Till föregående sida


----------------------------------------------------------------------
----------

31. Jag har kabel-tv/satellit/Boxer och betalar för ett utbud där SVT: s kanaler redan ingår, varför ska jag då betala tv-avgift?

Det du betalar i kabel-tv-avgift/satellit/Boxeravgift går inte till SVT utan direkt till företaget som levererar tjänsten. SVT betalas däremot av din tv-avgift. Kabel-tv, satellit/Boxer är något du själv väljer och betalar extra för.

Vilka kanaler du väljer att titta på har ingen betydelse, har du en tv-mottagare ska du betala tv-avgift.

I radio- och tv-lagen står att den som svarar för ett analogt kabelnät ska se till att SVT1, SVT2 och TV4 finns tillgängliga. För digitala kabelnät ska operatören se till att samtliga SVT-kanaler finns i nätet.

Annons
Om jag får tycka till,så är jag faktiskt,mer än nöjd,med digitala
sändningar.Bättre skärpa,och stereoljud.

Jag betalar 125:-,för ca:30 kanaler,varav jag tittar på max 10.
Allså betalar jag för,20 kanaler som jag aldrig använder,men
konstigt nog ,sover jag på nätterna,utan att må illa.

En sak har i alla år förundrat mig,ang. TV-licensen.Varför inte
ha ett register,som bilregistret,där man registreras som ägare.
I alla år har dom jagat skolkare,när det finns så enkla hjälpmedel.Man köper en TV.Säljaren registrar,och saken är klar.

Tänk om alla bilar,sköttes lika slappt.Strax före Rapport på TV:
Just nu har vi kontroll,av bilar i Mönsterås,och Bjuv.Anmäl bilinnehav,innan lördag.
Jag har för mig att när man köper en ny TV anmäler firman detta till Radiotjänst.
Och har jag rätt borde man ju inte behöva skolkare. Världen är konstig.
Det jag inte förstår är att om SVT/Radiotjänst slutar med analoga nätet så är det ju rimligen UPC i mitt fall som då står för sändningarna och då BARA till UPC jag ska betala..

Konstigt!

Undrar när dom inför dator-avgift eftersom man har tillgång till SVT/Radiotjänst hemsidor?

Jag ÄGER ju en dator och äger man en dator skall man väl betala dator-avgift?!

Visst betalar väl du för din dator,jag betalar en för datorn +
TV-kanaler.
Men det bäst att inte väcka den björn som sover
Lagerström:

Ja..så var det ja..(skojar)

1. För att komma ut på nätet överhuvudtaget betalar man en datoravgift på 500:- /kvartal

2. Om man sen vill kunna "Zappa" mellan ex. Aftonbladet och Expressen måste man ju betala en internetavgift på 400:- /månad utöver det..

Dags att lägga ner Radiotjänst! Vi lever i år 2006!

Min tolkning av lagen är följande:
TV-avgift är ingenting som har att göra med att man får tillgång till någon, eller några kanaler. Avgiften tas ut, av alla som har en "utrustning som är konstruerad för att kunna ta emot marksänd tv" (ungefärligt citat från lagen). Det innebär att om jag äger en video (med inbyggd tv-tuner) men ingen tv, är jag skyldig att betala. Det finns sätt att undvika tv-licensen i detta fall vilket är om man på ett permanent sätt lagrar utrustningen så att den inte med enkelhet kan tas fram för att brukas. (läs, videon ligger lägst in i förådet, nerpackad tillsammans med moster Ingeborgs gamla symaskin).
Lagen har tidigare varit skriven så att det varit just marksänd tv som har varit det avgörande för licenskravet. Tekniskt sätt borde detta ha inneburit att en digitalbox för satelit-tv och en monitor hade kunnat frångått kravet på tv-licens. Undrar om det inte är så fortfarande, måste kolla det.

Vad jag vet, går pengarna bara till SVT och SR för produktion av publicservice-orienterat material (så som Robinsson, fniss). Inte en krona går till TV4. TV4 får istället betala för att sända i marknätet.

Tillbaka till kärnfrågan. Vem, som distribuerar tv-signalen hem till dig, ComHem, Boxer/Terracom, Viasat eller Canal Digital, spelar ingen roll för tv-licensen. Äger du utrustning som KAN ta emot marksänd tv, faller du för kravet att peta in pengar på Radiotjänst konto.

Min egen åsikt är dock att det är ett orimligt system att betala baserat på tv-innehav. Det är som att betala för att vi har bibliotek baserat på att du äger en bok. Jag tycker att vi tillsammans, med skattesedeln ska finansiera biblioteken, det har en folkbildnande effekt. Om vi då ska ha en publicservice-TV, bör den finansieras på samma sätt.
Från Raditjänst hemsida kan man finna:
4. Vad räknas som tv-mottagare?

Som tv-mottagare räknas exempelvis

* Tv
* Video med kanalväljare
* Dator med tv-kort
* Videokamera med kanalväljare
* Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare
* Digital tv-mottagare

Det innebär att man fortfarande kan skaffa en skärm, utan tuner, med en satelitmottagare från CanalDigital eller Viasat, och klara sig ifrån tv-licensen. Och, innan du oponerar dig.. (-; En digital tv-mottager enligt ovan, är en för marksänd tv. Inte en satelit-tv- mottagere.
Konstigt att inte Canal Digital och/eller Viasat har tänkt på att marknadsföra den kombinationen. Det skulle innebära en besparing på 130 kr/mån för en av deras kunder.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem