Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Basprogram och säkerhet

Basprogram och säkerhet

Hejsan!

Tänker försöka upprgadera min dator lite och behöver lite hjälp!

Alla inkl. mig vet vid detta lag att man SKALL ha brandvägg och antivirus och antispyware.

Men sen undrar jag lite vilka program som är bra utöver dessa man BÖR ha som grundskydd!? Kommer ju nytt ganska ofta också..

Numrera gärna från 1- 10 och glöm inte att gratis är bäst!

Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

1. Ad-awere
2. ccleaner
3. spybot
4. Registry Mechanic ( rensar registret på gammalt onödigt )
5. Diskeeper (diskfragmenterare

Diskeeper & Registry Mechanic är igentligen inte något program mot spyware och sånt men de snabbar upp datorn ganska mkt.
Jag har under årens lopp,köpt lite program,hit och dit,men efter
hand,kommer man på att,det mesta finns i Windows,för tji.

Dom är ute för att plocka, oss på våra stålar.Vill inte säga
att det är rena bluffen,men det är gränsfall.He,he
Bubben!

Nu hittade jag pilarna,du surrade om,i en annan tråd.Vad små,och
och söta dom var.
Annons
Jag har under de sista åren använt Panda Platinum och sedan den senare versionen Panda Internet Security 2005, och har aldrig fått in något i burken som jag inte velat ha in.
Tyvärr så "suger" de senaste versionerna av antivirusprogram en hel del kraft från datorn. Detta gäller både Panda, F-secure och Norton.
Har du en äldre burk så blir det segt. Själv använder jag mest en 3.04ghz maskin och då funkar det utmärkt. Jag provade att installera Panda IS 2006 på en 1 ghz dator och då blev det sirap i systemet.
Hej Bubben.
Kör själv AVG Antivirus och ZoneAlarm Brandvägg.
Utöver detta har jag Ad-Aware, Spybot och ett litet program som heter Geek Superhero.

Geek gillar jag för det skyddar mot lite allt möjligt som phishing, web bugs, browser hijacking, pop up blocking, mm.
Geek hittar Du på http://www.download.com om Du vill testa det.
Hej Bubben!
Det beror väl lite på vad du har för operativsystem,men jag förmodar att du har Windows XP. Då ska du installera servicepack 2. Därefter installera ett pålitligt antivirus (typ Norton, Panda mfl) och engagera XP´s brandvägg. Detta ger ett mycket bra grundskydd och bör räcka för de flesta. Det man ska se upp med, är vilka program man installerar på datorn då de flesta gratisprogram innehåller någon form av spyware. Kör Windows Update när det kommit nya patchar. Detta bör räcka ganska långt. Tänk gärna efter två gånger när du klickar på nägot i webläsaren när du surfar så slipper du problem.

Surfa lungt!!
PS.

Det funkar väldigt bra att installera en router så att du får ett eget hemnätverk, då är du skyddad bakom den. Det är nästan det bästa skyddet tycker jag. En annan grej man ska va försiktig med är mejlen, det är där merparten av virusen kommer in i din dator, verkar det va skumma grejer så öppna inte!!

Surfa lugnt!!
(Heter det väl?)
sålänge man inte surfar in på nått olämpligt som t.ex porrsidor, crack och patchar till program eller nått annat skräp så har man ente så mkt att oroa sej för..
men service pack 2 med windows update, ett bra antivirusprogram (då menar jag ett som är känt som man ofta kan hitta uppdateringar på), en brandvägg och ett adwareprogram som aktivt tar bort adware, spyware och malware i datan. gärna en bättre webläsare med som inte är så förföljd med skräp som IE är.. vilken webläsare man föredrar är en smaksak men jag föredrar avant browser som kan tankas ner gratis på
http://www.download.com/Avant-Browser/3000-2356_4-10481920.html?tag=lst-0-1
Jag lämnar en "vattentät" lösning på alla problem.

Min konfiguration ser ut som följer.

OS : Win XP SP2, auto update, ingen brandvägg aktiverad
Antivirus : Symantec corporate 10.0
SPYBOT : Register skydd & immunisering
FIREWALL : Watchguard
2:nd FIREWALL : CISCO ROUTER.

Har aldrig och kommer antagligen inte att få någon skit i datorn med denna konfiguration. Tyvärr så är CISCO Routern på service, men jag antar att vikarierande D-Link sköter jobbet ganska bra.

Skulle något passera in obemärkt så fastnar det i vakthunden ändå... Den är inte så lätt att komma förbi......

// XeniX
Glömde det viktigaste!

Släng ut Internet Explorer och surfa säkert med FIREFOX!

// XeniX

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem