Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Mindre än 100 kbit...

Mindre än 100 kbit...

Jag har massor av egna tagna bilder som överskrider 100 kbit, hur får jag mina bilder att anpassas för att visas ...
Antal svar på detta inlägg: 3
????????????
Vad var frågan?
Undrande
1kB är den minsta fil som adresseras (markeras) på en disk
filer som är 100kB stora i bilder är ofta komprimerad bilder
typ jpg filer. och kan användas för förhandsvisning av orginal
som i dag kommer från kameror. och skapas av något visningsprogram. ofta benämnda som thumbnails
orginalen ligger ofta på betydligt större filformat ofta över 10MB
och kan ha flera olika filändelser, typ. TIFF,RAW
lasse244 - du frågar om "anpassas för att visas"
Du uttrycker dig lite oklart men
- vill du visa dem på datorskärmen så är det inga problem. Starta Utforskaren(höger musknapp på Start och välj Utforska ur Snabbmenyn), markera de bilder(filer) som du vill visa, peka på de markerade filerna och tryck på höger mysknapp så får de upp Snabbmenyn, välj ur den Öppna med Visningsprogram för bilder och fax.
Bilderna anpassas till skärmens storlek.

Du har kanske dubbelklickat på en bild och den öppnats med Irfan View och då ser du inte hela bilden om du inte först via Knapparna under Menyraden klickar på -, dvs Zooma ut.

Du skriver 100 kbit - Göcke använder rätt förkortningar kB(kilobyte) och MB(mega byte).
Kbit använder man ifråga om hastitighet. Ex 100 kbit/s eller vanligare numera 10 Mbit/s (bredbandshastighet)
Skillnaden mellan bit och byte var åtminstone 1967 att 1 byte(oftast ett tecken) bestod av 8 bitar, 8 binära siffror enl ASCII-tabellen(http://www.asciitabell.se/).

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem