Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Akut behöver hjälp bootprogram

Akut behöver hjälp bootprogram

Hej!

Det är så att det nya tangentbordet jag köpte som jag skrev i en annan tråd som jag undrade, fungerar inte med vissa tangenter, utan då blir det siffror och bindestreck istället. Men det kan nog bero på att jag har engelsk specialversion (End version) tror jag det heter som jag tankat ner från TPB.

Nu när jag har bränt en ny skiva med Win XP Swe så går den inte att boota, och då jag startar den i mitt nuvarande operativsystem, så säger den att det är inte samma OS så det går inte..

Jag behöver alltså något att boota från, jag har hittat en diskett, men har enbart en.

Jag vet förr så kunde man göra startdiskett i Win 98 på endast en diskett, men jag hittar inget sådant i Win XP, och jag har för mig att det kräver flera disketter.

Finns dessa bootfiler att ladda ner någonstans, eller andra bootfiler som man kan starta datorn i bootläge så att skiva kan starta?

För skivan verkar inte boota sig själv som den brukade göra med min förra skiva. Jag har kollat i BIOS och ställt om CD:n till att den ska köra den först, men det hjälper inte..

Hemskt tacksam för snabb hjälp!
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Här kan man ladda ner bootdisketter/cd men jag har inte prövat dom själv så jag kan inte säga hur dom fungerar..

http://www.bootdisk.com/
Kollade på de bootarna, men det funkar inte

Hittade en gammal skiva som bootade, men det var repor på den *ARG*...

FAN!! Ursäkta mitt humör

Men så irriterande på Lördagskvällen när man vill sitta med sitt trådlösa som man köpt och vill sitta och softa så fungerar det inte! Och skivan som jag brände den enda jag hade som en kompis kom med funkar inte att boota ifrån!!!

Väldigt tacksam med fler tips, TACK på förhand!
Har du diskettstation så funkar en startdiskett för win98 eller ME också
Annons
Hej...

Tack!

Jag testade detta nu, men när jag skriver setup.exe så står det att programmet inte kan köras i DOS.

Vad gör man åt detta?
vad är det du skall boota
tycker det verkar väldigt kryptiskt det du gör.
skall du inte starta datorn med det os du har installerat

att skapa bootbara disketer gör man ju i formaterings ögonblicket (man väljer det valet) och sedan lägger man till de
systemfiler som man vill ha (drivrutiner för cd stöd mus osv)
och lägger till de valen i någon av de kända systemfilerna.

och man kan skapa bootbara cd skivor den vägen också , genom nero eller andra brännarprog.

är det drivrutiner till ditt nya tangentbord , så är praxis att man laddar in drivrutiner innan man installerar ny hårvara.
Göcke:

Jag tror det är så här..

Eric har köpt ett nytt tangentbord som inte funkar med det gamla op. Därav installera eric xp som han bränt av en kompis men xp startar inte..

(Jag kan ha fel..)

Rättning:

"vill installera" skulle det stå..
aha, då kan han inte göra det på detta sättet.
det är att slösa med tid.
Hej Alla!

ber om ursäkt, om mitt inlägg igår var en aning rörigt, men jag ville installera om ett nytt operativsystem igår, till svensk version och det har jag gjort nu, och då fungerar det

Var en utav personalen på mitt boende som kom med en Win XP Swe skiva, och nu fungerar det, nu blir det inte en massa konstiga tecken. Det var som jag trodde att det var... Men jag hade ingen sådan skiva hemma.

Jag hade en men den fungerade inte, men nu fick jag en som fungerade

Ursäkta igen, för mitt röriga inlägg.. Det nya tangentbordet fungerar jättebra, och musen som är i den ocskå. Så har jag installerat 512 MB ramminne, så nu fungerar datorn fullt tillfredställande om man säger så Tack för er hjälp!
Ok..det var så lite så..
'
Men tänk på att om det är en piratkopia på xp så kan du inte ladda ner windows update,,,

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem