Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Anslutningsproblem-modemuppkoppling

Anslutningsproblem-modemuppkoppling

Hej igen.
Är det någon som kan svara på vad det beror på att ibland när jag ansluter till Internet så kommer jag inte vidare, utan att starta om datorn.
Jag sitter med telefonmodem och modemet ansluter, men sedan så dyker rutan upp i IExplorer med texten "sidan kan inte visas". Likaså om jag försöker kolla e-posten, fast då står det något om serverfel osv.
Datorn är uppenbarligen ansluten till Internet, men...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

kör du det uppringande modemet via serieanslutningen
eller är modemet inbyggd i datorn.

om jag har förstått det rätt så håller den linan uppkopplad, men inte kontakten via gränssnittet i programvaran
XP kan ha problem med hastigheten i com-portarna
beroende på vilken dator man har så finns det endera en fix eller att man får ställa ned hastigheten på comporten. så att modemet
hinner med.

Detta är gissningar,det är för mycket frågor runt omkring
även vid hijackning och modemkapning kan webläsaren bete sig konstigt.
om problemet även finns i outlook så skulle jag sattsa på att inrikta mig på IE, eventuellt prova firefox , och installera om
reparera IE.
När man startar IE , startar den modemuppringningen automtiskt? och klarar den detta med att gå till startsidan.
vilken modempool använder du, finns det flera nummer
att tillgå.
använder du modemstoppare
Hej Göcke.
Det är ett inbyggt modem, och som jag tidigare skrev så har jag råkat ut för samma fenomen med flera datorer, så det kan inte endast bero på dator och modem.
Det här händer inte så ofta. I regel bara när datorn har stått på en längre tid och kanske gått ned i något energisparläge. Fn kör jag dock endast med att hårddiskarna stänger av sig efter ett antal timmar.
Jag tror inte att det beror på någon "skit" i datorn och jag kör med Telias abonnemang.
Alltså, inget stort problem, men jag skulle vilja lösa detta eller komma på hur jag återskapar kontakten mellan gränssnitt och Internettuppkopplingen utan att behöva starta om datorn.
PerAsk
man kan använda sig av en automatiskuppringare som håller anslutningen igång. typ AutoDialUp3.6
men man bör ju inte hålla en modemuppkoppling igång mer än när man behöver surfa på nätet.
jag tror att om du bara stänger IE och din anslutning till telia så
funkar det igen när du ansluter igen

har du testat det
Annons
Ja Göcke, jag har testat allt. Inga inställningar är fel, och anslutningen fungerar ju i regel perfekt. Det är bara i vissa fall som kopplingen mellan modemuppkoppling och Windows inte funkar. Jag har för mig att jag har provat även med andra webbläsare. Det måste vara någon "fil" som faller bort i systemet.
det faller bara bort om du inte är aktiv ??
Ja det verkar så.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem