Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Trådlöst nätverk

Trådlöst nätverk

Jag funderar på att skapa trådlöst nätverk hemma eftersom jag har flera datorer och det blir trassligt med alla kablar.
Jag funderar dock på om man kan räkna med att få ut full hastighet med trådlöst.
Jag kopplar upp mig till Internet med 24Mbps och tänkte ha trådlöst nät på 54Mbps, Router + USB-nätverkskort. Med tanke på dessa hastigheter så borde det inte ju inte bli några sämre hastigheter jämfört med att koppla in alla datorer direkt i modemet. För att vara på den säkra sidan så vill jag ändå fråga om man riskerar att få sämre hastighet med det trådlösa nätet?
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Ja du riskerar alltid sämre hastighet med trådlöst speciellt om ni är flera som delar på det trådlösa.
jag har kört både tråd och trådlöst i 3-4 år och håller med Rob.
Tar man ut en graf över prestanda/tid så ger inte trådlöst max hela tiden,inte hos mig i alla fall. Däremot räcker det för mig men det är ju en annan sak!
Ok, hade mina misstankar om detta. Då får nog den datorn jag använder mest ansluta direkt till modemet och så får det bli ett litet intranät också. Den datorn borde väl kunna ansluta till intranätet trådlöst samtidigt som trafiken mot Internet går direkt via modemet? Övriga datorer kan koppla upp trådlöst för de har inte så mycket trafik.
Annons
alla datorerna som du ansluter till din router även de som kör trådlöst ingår i ett lokalt intranät, har du sedan tilldelat alla
att tillhöra samma arbetsgrupp så ser du alla i nätet under samma arbetsgrupp.
delar du sedan ut mappar eller skrivare så kan alla dela dem i intranätet.

förutsatt att den datorn är på just då
Göcke: Jo, det har jag förstått. Funderade nu mest på om det är möjligt för en dator att koppla upp sig mot Internet direkt via modemet och samtidigt till intranätet trådlöst utan att det blir konflikter
Ni som vet..........
Jag har precis köpt en trådlös router.. installerat, krypterat o klart.
Bara undrar.. kan jag koppla en gammal dator (utan trådlöst kort) till routern med kabel? Det ser ju faktiskt ut som om där är fyra utgångar till det.
Det går.
Nej,men till modemet,om jag inte är ute och cyklar.
Andreas!

Nu får vi snart se,vilken som skjuter stolpskott.He,he
Jag känner mig redan slagen.
Hallå där!! Zaphod Hi-jackade min tråd!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem