Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Hur bränna musik och film?

Hur bränna musik och film?

Ska investera i en ny dator men ärligt talat kan jag nada om att bränna musik och filmer. Måste man köpa till programvara för att det överhuvudtaget ska fungera att bränna? Ngn som kan tipsa om bra hemsidor? Funkar det med både cd o dvd-skivor? Tack på förhand!
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Molle:
Först behövs, vilket sannolikt känns självklart, en CD/DVD-brännare i den dator du köper. Ibland, följer det med programmvaror för bränning med den brännare man köper, ibland får man köpa det separat. Kan dock vara värt att notera att det finns visst stöd för bränning av skivor från Windows XP men för att bränna filmer skulle jag vilja rekommendera ett program som heter NERO 6. Via det programmet kan du göra egna filmer, egna DVD-menyer, egna DVD-baserade bildspel med bakgrundsmusik. Förövrigt ett utmärkt sätt att ta hand om alla de där bilderna från diditalkameran. Bilder som annars bara ligger och skrammlar på hårddisken.
Lycka till!
Vill bara flika in att Nero 6 är historia.
Idag hittar Du Nero 7 Premium i butikerna.
(695:- på Clas Ohlson)
Känsligt ämne att diskutera offentligt då det är lite i gråzonen vad man får kopiera eller inte. Men musik som du köpt på CD kan du lugnt lägga in i datorn i tex Windows media player och bränna därifrån, det är hur lätt som helst. Egna videoklipp kan man redigera i Windows movie maker och bränna av i tex Nero Express som är ett lätt program att börja med. Jag rekommenderar att du köper Paginas lättpocket om CD & DVD-bränning och läser på lite grann, där står det mesta om hur man går till väga. CD-bränning är lätt, DVD är mycket svårare att få till. Så det lönar sig att läsa lite för DVD-skivor är dyra.
Annons
Breeze: Tack, jag ska hem och uppdatera min NERO.. (-;

tejay4u: håller med om att man skulle kunna tolka Molles fråga som hur man kopierar upphovsrättsskyddat material men vill förtydliga mitt svar att det bara handlade om att göra egna DVD-filmer av eget material och egna samlingsskivor av ägda CD-skivor.
Nästan löjligt hur ni försöker att poängtera er vilja och strävan att hålla er inom lagens riktlinjer!

"Alla" med bredband och lite intresse laddar väl ner musik eller ?

Varför skule man inte göra det ?

Det är ju kostands effektivt !

Brottet är ju jämförbart med andra liknande lagöverträdelser såsom.. köra för fort, parkera fel, skatteplanering.

"En lagöverträdelse betyder inte alltid att man handlar moraliskt fel, då brottet är att se som samhällsnorm, och genom detta uppnått en form av relevans för samhällets struktur och utveckling"

// XeniX
Xenix:
Huruvida man gör ett eget val om att ladda ner upphovsskyddat material och väljer att bränna detta material på CD/DVD måste vara upp till var och en att bestämma. Jag tänker inte uppmuntra någon till att göra detta, lika lite som jag sitter i passagerarsätet och uppmanar någon till att köra för fort.
Var och en, gör sina egna val, och står också för de konsekvenser som kan uppstå baserat på de val man gjort.
Personligen kallar jag inte påföljden som man får om man kör för fort för "böter". Det låter så negativt. Jag kallar det för merfartsavgift. (-;
Det var inte meningen att mitt inlägg skulle skapa debatt om lag och rättvisa. Ville bara rent allmänt ha lite tips och råd då min kunskap om detta är lika med noll. Tack Ni som svarat, men några bra hemsidor då....?
www.vasa.abo.fi/dc/guider/xpburncd/xpburn.htm

Här har du en bra,på svenska.
Molle: Ska du bara göra enkla bränningar av dina hemmagjorde filmer mm så finns det gratisprogram att tillgå.
www.download.com hittar man gratis program för det flesta funktioner. En bra idé kan vara att gå in under advanced search och välja att bara söka efter free under license. Då slipper du de program som är gratis att prova under begränsad tid.

Har du rent av tänkt att kopiera "riktiga" DVD så är det inte möjligt att göra det rakt av utan kräver en hel del arbete och särskilda program.
Tack leiake. Tips på bra hemsidor med härlig musik? Känner till kazaa men inga fler.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem