Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Svårt installera ny dator?

Svårt installera ny dator?

Är det svårt att installera en ny dator? (för en som inte är så kunnig på just datorer).
Antal svar på detta inlägg: 9
Nä det är inte svårt bara att följa anvisningarna, typ.

Starta med XP skivan i cdspelaren sen är det bara att följa anvisningarna, installera på enhet C.

Skulle inte skivan starta så får man ställa in i Bios att den ska starta med enheten för cdspelare.


/sven
Vad är Bios?
Kolla länken nedan.


http://sv.wikipedia.org/wiki/BIOS
Annons
Här kommer en guide till att installera en dator, från början till slut. OBS! Jag har försökt att göra den så komplett som möjligt, men jag kan självklart ha missat något, då det är lite svårt att komma ihåg precis allt även om jag har installerat hundratals datorer.

BIOS är den första skärmen du ser när datorn startar upp, där datorn visar upp antingen en blid som talar om att du kör en dator av ett speciellt märke, eller så visas det när datorm räknar igenom minnet och olika enheter som initieras i datorm.

Där brukar i vilket fall som helst finnas ett eller flera alternativ att välja på, och ett av dom är ett meddelande liknande:
"Tryck F2/Del för att komma komma in i BIOS" eller
Press F2/Del to enter BIOS-setup".

När du tryckt F2 eller Del, så visas en skärm där du ser alla grundläggande inställningar för datorn.

OBS!! Gör inga ändringar här om du inte känner dig säker, fråga i så fall om hjälp av någon som kan datorer och har jobbat i BIOS förut!! Att göra felaktiga inställningar i BIOS kan göra att du permanent skadar din dator, och det är inte säker att det går att återställa!!

Här inne skall du leta rätt på inställningarna för BOOT-sekvensen, och om inte din dator kan starta från CD så ska du alltså se till att CD-enheten står först i listan. Det står för det mesta en beskrivning i en lista till höger eller på botten hur du ska bära dig åt för att göra ändringar i listan.
Viktigt är sedan att du ska välja "exit and save settings", annars kommer inte ändringarna att gälla.

Att sedan installera Win XP.

OBS!! Jag har nedan beskrivit så detaljerat som möjligt hur du ska göra för installationen, men det är ändå viktigt att du alltid läser igenom beskrivningarna i installationsprogrammet!!

Lägg i skivan i CD-enheten, har du flera enheter kan du behöva prova dig fram till den enhet som datorn bootar ifrån.
Starta om datorn, och när datorn startar upp så kommer det en fråga om du vill starta installationen. Tryck i så fall valfri tangen.
Skulle datorn inte hitta skivan så lägger du skivan i din andra enhet och startar om igen.

Dom första skärmarna som visas är det bara att gå förbi, och vid avtalstexten trycker du bara "F8". När du sedan ska välja enhet att installera på så väljer du "C:".
Vid nästa skärm får du välja vilken typ av partition du vill ha på hårddisken, och där skulle jag rekommendera att du väljer "NTFS", förutsatt att du bara kör Win XP på datorn, och inte kör några gamla program på datorn som daterar bak tillbaka till tiden för Windows 95, då är det bättre att använda FAT 32.
Har du för avsikt att göra en helt ny installation så ska du inte välja att göra en snabb installation, utan välj att göra en fullständig istället.

Sedan kommer datorn att stå och jobba en stund, och detta är helt normalt. Att formatera en hårddisk tar en bra stund.

När formateringen är färdig kopieras installationsfilerna från CD-skivan till hårddisken och installationsprogrammet startar.
Vid första skärmen får du välja språkinställningar, och kör du installationen från en svensk skiva, så behöver du inte göra några inställningar alls, utan det är bara att trycka nästa.
Där får du sedan fylla i namn och CD-nyckel.
Du kan också få skriva i ett namn och lösenord för ett huvudkonto i Windows som kallas "Administratörskonto".
Detta konto är det konto som sedan kan användas för att få fullständiga rättigheter till datorn, om du tillexempel får problem och behöver göra systemändringar för att komma tillrätta med problemen. Dela inte med dig av dessa uppgifter.
När detta är gjort, så trycker du nästa och installationen sätter igång att installera nätverksenheter.

När installationen av nätverket är klart så dyker det upp en sida till, som ber dig välja inställningar för nätverket.
Har du för avsikt att bara använda din dator hemma och surfa på internet med så kan du välja standardinställningar och trycka på nästa.

När datorn sedan har kört igenom resten av installationen så är du nästan helt klar, och det enda som återstår är den anpassade installationen, och den kan jag tyvärr inte guida dig igenom helt och hållet. Däremot kan jag tala om det vanligaste tillvägagångssättet när man kommer till denna del av installationsprogrammet.

Det vanligaste är att datorn känner av ifall man man redan är ansluten till enternet, och sedan frågar ifall du villl regitrera dig hon Microsoft. Kör du en legal skiva, köpt i butik, så kan du gott registrera dig, vilket då gör att du kan få support av Microsoft.

Vid nästa skärm så ska du fylla i namnen på dom som är tänkta att använda datorn. Det vill säga att, är ni flera olika användare i familjen så kan du här skapa användarkonton till var och en av er. Vill ni kunna ha era filer för er själva, och känna att ni har varsin del av datorn så kan du skriva i dom olika namnen här, annars fyller du bara i ett namn, och trycker på nästa.

Nu är installationen klar, och du kommer till en skärm som talar om för dig vad du har åstadkommit. När du trycker på nästa här, så kommer du till Windows Skrivbordet, och datorn är klar att användas.

Jag skulle nu rekommendera att du går till "Kontrollpanelen" och sedan till "Användarkonton" och skapar ett lösenord för var och en av användarna på datorn för att göra den så säker som möjligt.

En stark rekommendation är att du ser till att ha köpt hem, eller laddat ner en säkerhetslösning innan du startar installationen.
Då menar jag Antivirus och en Brandvägg.
Två sådana som är vanliga i dom flesta hem är Norton Internet Security eller F-Secure Internet Security. Din internetleverantör kan också ha en smidig lösning för detta om du ringer och frågar dom.

Lycka till.

Skulle du stöta på problem eller har några fler frågor är du välkommen att maila mig på gorogorth_72@hotmail.com.
Gorgoroth_72 !

Det är förvånansvärt,vad en del orkar.Har du inte kopierat,det
mesta,så får du guldmedalj.Du får tre stycken;eller vad
säger du Göcke.?Detta är rekord!He,he
Glömde,att jag tror Molle,menar sladdar,och lite sådant.Hon
skriver ju installera.
Gorogorth! Tack för dina utförliga instruktioner! Och nej leiake, jag menade inte sladdarna....
leiake Det är en imponerande text.
Håller med om att Molle kanske skall förtydliga om det är hårdvaran eller mjukvaran som menas.

när det gäller kablaget , så är alla märkta eller så utformade att
de inte går att sätta fel. Förutom de som hör till ljudet, där får man lita till färg eller märkning eftersom kontakterna har samma form på många datorer.
och likaså tangentbord och mus (ps2) som har färg eller/och figur märkning

molle hann för mig , godmorrgon på er alla
Nope, jag har inte kopierat.

Satt och skrev alltihop på frihand, så du kan ju skicka hit medaljerna.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem