Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Trådlöst

Trådlöst

Hej.
Jag har försökt koppla ihop mitt hemmanätverk. En dator som står på övervåningen får en jättesvag signal men en annan dator som står på samma plan funkar utmärkt. Avståndet är några meter längre till övervåningen. Använder D-link DWL 122 USB som kort i klienterna och har ett Speedtouch modem.
Kan nivåskillnaden ha betydelse?Är det stor skillnad på USB-nätverkskorten och om det är så, vilket kan ni föreslå som bästa alternativ?
Antal svar på detta inlägg: 10
det är ju trådlöst du har , så det kan handla om 1/4 våglängd i sidled som du behöver flytta datorn.
alltså bara några cm.
sitter sedan usbanslutningen där bak så kan datorn fungera som skärm och inte ett bra jordplan, har du två olika bärbara så kan de ha helt olika motagningsförhållanden, beroende hur chassiena
är uppbyggda.
Jag skulle skaffa en riktantenn,för att förstärka signalen.

www.dlink.se har en som heter DWL-M60AT .

Finns på www.inwarehouse.se för 468:-
det var ju usb stickor så , riktantenner är inte att tänka på till dem
Annons
Vågar man föreslå en router,samt en riktantenn,när det är
två våningar,samt byta nätverkskort
Tack för hjälpen.Speedtouch är ett modem med inbyggd router. Har hört att olika USB-stickor sänder med olika styrkor, kan det stämma?
Oavsätt om det är olika styrka så , får du olika styrkor bara innom en 1/2 våglängd, och bara genom att testa med ett och samma usb-sticka så kan du få olika styrkor i in/utsignal på olika maskiner av olika modell.
Allt det handlar om är radiovågors utbredning i rummet.
hur radioloben ser ut för respektive komponent mm.
och där påverkas sedan signalen av flera andra faktorer.
Finns metall i väggar/golv, har tapeterna negativ inverkan
(innehålleer de metallpartiklar i färgen) osv.
Har du andra trådlösa nätverk i närheten som sänder på samma
kanal.

Gör du som Leiake föreslog med en riktantenn, så låser du in dej i en riktning. snarare då en rundstrålande antenn med en viss förstärkning, du tappar alltså faciliteten med att vara trådlös i rummet annars. Du skulle snarare kanske flytta basstationen så den står i mitten mellan de datorer du har.
och sedan kontrolera med den möjlighet du har i programvaran
att se om du kan hitta bra plaseringar för dina datorer.

jag kör två våningar +källare i ett tegelhus och 1000kvm tomt utan specialantenner. Men samtidigt har jag kört tvärstop mellan burkar som bara ståt 3meter ifrån basstationen/routern
och flyttade jag dem till ett annat rum med samma avstånd så fungerar det.
så komplext är det med radio
Jag hade samma problem hemma och jag köpte en D-link repeater. Klockren signal efteråt. Problemet brukar vara golv och väggar samt riktning och avstånd på antennerna.
tejay4u

Du har ju lösningen till Uffe.Det var så jag menade,men det blev
missförstånd.(Dålig signal He,he)

Prylen heter DWL-G710 och finns på www.inwarehouse.se
för 890:-.

Göcke!

Du har rätt.En riktantenn,skulle vara helt kass.
Riktantenn-bytes mot Range repeater.
Tack för alla svar.
Jättenöjd med svaren.
Kul att det kommer ny prylar på marknaden, som underlättar för alla eventualiteter. Det är bara att tacka!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem