Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

CRT eller TFT ?

CRT eller TFT ?

Jag och min kompis diskuterar hett om vad som är bäst visuellt och prestandamässigt. I all litteratur står det att de nya TFT-skärmarna är bäst, men när man pratar med folk säger de många att CRT är bättre. Har vi någon på forumet som är insatt i ämnet så svara gärna.
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

du kan ta en TFT-skärm i dag.
när man förr gjorde jämförelser så , var det pris/prestanda som
stog mot varandra.
i dag är de lika.
och fördelen med en stor tft skärm är att den tar mindre platts
på bordet än en motsvarande crt.

det andra var att de äldre tft skärmarna hade lång uppdaterings tid, så tunga 3D jobb och spel inte hann uppdateras på skärmen
utan det blev hackigt i rörelsen.

men så är inte fallet i dag. om man väljer de snabbaste tft-skärmarna
Storleken är oväsentlig i detta fall. Uppdateringsfrekvensen på TFT kan vara 2 m/sek men är oftast 8 m/sek. Men hur är det med CRT, hur snabb är den?
Jag köpte NYSS en crt skärm och den duger bra!!!

Vänta en 5 år innan du köper en crt skärm så får du den billigt!!!

Tänk ekonomiskt!!
Annons
Ooops...jag mena innan du köper en TFT-skärm!!
Bubben:
Har jag skrivit att jag ska köpa skärm? Nej jag var ute efter lite kunskap om TFT vs CRT. OK?
Det är fortfarande så att man måste betala mycket mer för en TFT skärm om man ska jobba med grafik eftersom färgtempen kan bli olika beroende på betraktningsvinkel och skärm.

Så det är inte så kul om man gör grafikerarbete och när man trycker det eller lägger upp det på nätet så ser det helt annorlunda ut mot vad det gjorde färgmässigt.
Rob:
Det har väl med kallibrering att göra, eller? Men menar du att CRT är bättre än TFT när man gör grafiska arbeten? Varför?
tejay4u !

Verkar omöjligt att få ett grepp om responstid CRT-TFT.

CRT mäter ju i hertz,men när dom skall sälja en TFT,så annonserar dom i ms.En TFT är ju spikad på 60Hz,medan man
kunde trixa med CRT,i olika hz.

Jag skulle tippa att en CRT,inställd på 85Hz,har en responstid
på 15 ms.

Det är som Göcke säger,TFT tar mindre plats,och så är det inne
med platt skärm.Modegrej alltså.
leiake nä det går inte att mäte responstid på en CRT eftersom den inte har några transistorer som öppnas eller stängs.

I en CRT är det en strålkanon längst baksom skjuter på skärmen och värmer upp fickorna med fosfor(pixlar) , i en tft finns inget sånt. Där är det små transistorer som öppnas och stängs för att släppa igenom ljus. En CRT kommer aldrig lagga i bilden vilket en TFT kan göra pga att den inte kan öppna och stänga transistorerna fort nog.
Men därimot slipper man flimmret från en CRTsom uppstår om man kör under 85Hz.

tejayk4u helt enkelt så att de flesta TFT kan inte återge hela färspektrumet som en CRT kan. Hur fina siffror de än har i specen.
Rob:
Tack det var nog det jag var ute efter.
Men fler åsikter i saken skadar aldrig innan vi stänger tråden.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem