Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

RECYCLER mappen

RECYCLER mappen

Kan någon tala om vad dolda systemmappen RECYCLER är till för.
För mig verkar den inte göra annat än uppta GB så hårddisken kroknar. Har tömt den ett antal gånger på samanlagt ca 100GB och det verkar inte hitintills ha ställt till med något negativt.
Jag omvandlar in en massa kompositvideo så det går igenom mycket datamängd.
Den kan väl inte bara finnas för att sponsra hårddisktillverkare tycker man.
Nåt är den ju tänkt för och det skulle vara trevligt om någon av er lite mer datakunniga kunde upplysa mig om det.
Antal svar på detta inlägg: 8
svenkalle :

Recykler = återvinner eller återanvända
det är som ordet innebär, en möjlighet för dig att ångra det du har gjort innan, beroende i vilket sammanhang den mappen/filen skapas.

Papperskorgen är en recykler om den används utan att tömmas.
Aha.. .. Tömmer alldrig systemet den mappen?
Den kan ju bli väldigt stor, verkar ju inte gå att tömma med "Diskrensning"
Du kan själv ställa in hur mycket plats den får ta på varje partition.
Annons
Hur hittar man den mappen
Jag hittade en inställning i papperskorgen "Purge protected files after", som jag inte lagt märke till förut, tydligen en funktion som följer med Norton systemworks. Jag ska korta ner antalet dagar så får jag se om den som hör till den mappen.
Den låg på 7 dar och det har nog ingen betydelse vid normal datoranvändning men när man som jag nu belastar hårddisken till max så hinner den väl inte tömma.

Tack för engagemanget
boax
Den ligger i roten på varje hårddisk. Men det är en dold systemfil som jag hittade tack vare att jag har Totalcomander. Jag har inte lyckats med att få den visad i utforskaren, men det går säkert där också.
För att visa dolda systemfiler; Öppna utforskaren, verktyg, mappalternativ, fliken visning, I listan finns filer och mappar/Dolda filer och mappar/ kryssa för visa dolda filer och mappar samt se till så att "dölj skyddade operativsystemfiler" inte är ikryssad.

Men det går bra att ändra inställningarna genom att högerklicka på papperskorgen och välja egenskaper.
Tack Telamundo.
Otroligt att jag inte lyckats se den tidigare. Har ju sökt men men det har kanske bara blitt en titt

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem