Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Klammerparentes

Klammerparentes

Hej! Jag undrar bara hur man bär sig åt för att få sin klammerparentes } att täcka flera rader? Det är ju liksom det man vill göra, men jag vet inte hur det går till? Någon som vet? Tack på förhand / Linda
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

det är helt omöjligt med det tecknet att täcka flera rader.
Därimot kanske word eller nått annat liknande ordbehandlingsprogram har något som liknar det tecknet som kan sträcka sig över flera rader, det ligger troligen på formatering då. eller där man ändrar utseende på punktlistor osv.
...jaha, jag trodde liksom att hela poängen med klammerparentes var just att man skulle "klammra in" flera rader... (och ja, det var just i Word jag försökte, men jag kommer inte på hur man ska göra, om det nu finns ett sätt...) Nåja, tack i alla fall!
jo jag använder den dagligen när jag skriver metoder och tex if-satser för att innesluta flera rader typ

private void MinMetod()
{
här gör metoden massa kul...;
}
Annons
...hmm... Alltså jag vill ha en så'n där stor klammerparentes som täcker flera rader, inte bara en variant av den vanliga parentesen, som man sätter i början & slutet av t ex en mening. Jag vill kunna klammra t ex tre rader med en enda klammer till höger eller vänster. Det måste ju finnas ett sätt, jag menar, man kan ju se så'na klammrar i boktexter, tidningar etc, så varför kan jag inte göra det på min dator? Linda
ett trick är att göra en tabell med tre kolumner och lägga klammern i varsin ytter kolumn

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/02431.jpg
Hej!
I MS Word kan du ju ta fram Ritobjekt-menyn (Visa Verktygsfält Rita) och där har du möjlighet att välja bland en massa figurer, bla i menyn Standardfigurer och där har du klammerparenteser som du kan ändra storlek på efter tycke och smak.

Var det ngt i den stilen du var ute efter?
Som blueId_1 skriver. Gå in på Ritobjekt och välj Standarsfigurer, sedan dubbel klammer. Högerklicka på klammern, klicka på infoga text. Skriv sedan. Du kan förstora och förminska hur du vill.
Dubbelklicka nedanför så kan du fortsätta att skriva utan klammer.
Tack! Nu är jag en god bit på väg... Men jag når ändå inte hela vägen fram. För när jag kommer så långt att jag kan välja figur, då är alla figurerna grå & verkar inaktiva, det händer ingenting när jag klickar på dem... Så nära och ändå så långt ifrån...
Linda, Efter att du har klickat på den parentes du vill ha så ska du dra musen från vänster till höger, du liksom ritar en parentes.
Fast jag fattar inte att figurerna är gråa!!
Jag har testat på mitt Word och det blir så bra så. Är du inne på Rita längst ner i Wordfönstret? Testa igen.
kan detta hjälpa
http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/02432.jpg

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem