Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Ny dator

Ny dator

Hej!

Finns det några hyggliga personer som vill hjälpa mig i djungeln att köpa ny dator? Jag har tittat på en ny dator en Dell Dimension 9150 som jag tycker verkar bra och priset passar mig perfekt. Kan ni nu hyggliga människor här säga om jag i så fall köper en bra dator och att priset är rätt för just den datorn eller kan jag få en bättre dator någon annanstans till samma pris? Hoppas att ni vill hjälpa mig så jag gör det rätta för jag vet att det finns mycket kunnigt folk här på forumet.

Tackar på förhand!

//Raj-Raj
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: «1 2 3

Aldrig! Allting är hopaplock.Titta på bilbranchen.Du får leva med det,och värre blir det.Snart är väl handboken på kinesiska .He,he
Norton är ruskigt integrerat i os-et och på hårddisken
ett felaktigt installerat och felaktigt avinstallerat Norton gör ingen glad,
Många tror att de får bort det, många springer in i
kaklet och formaterar om och gör en egen installation.
Många försöker att installera om Norton och upptäcker att
de har problemen kvar.

men det är inte unikt för Norton , det finns program sviter som är lika jobbiga

Utan att sätta någon som bättre eller sämre av alla virus skydd
så är ett rätt installerat Norton ett enkelt och problemfritt verktyg för den oerfarne.
ett felaktigt installerat Norton är ett litet H %&#?

ett rätt installerat Norton klarar lekmanen av
ett felaktigt Norton klarar knappt Norton själva av att reparera
eller så behöver de ass av någon på platsen

Annars så instämmer jag i att just förinstallationerna har blivit
en plåga för många nyinvesterare i datorer.
det är för många testversioner medbundlade i paketen.
och rena annonspelaren rakt in i datorerna som de levererar. Hade de kommit en annan väg så hade de kallats spyware
Det verkar som att det är inte datorerna som är problemen,däremot programvarorna. Det kanske också är så att det står Packard Bell påcassiet men hårddisken kommer från Kina. Sen kan jag hålla med Göcke om att det beror sig nog mycket på den som sitter framför datorn, jag skulle haft många tusen lappar kvar om jag inte hade skrivit regedit o tryckt på delete,men är huvudet dumt får kroppen lida.
Annons
Angående hårddisktillverkare, här är en del

Toshiba
Hitachi (tog överIBM-diskarna)
Seagate
Fujitsu
Western Digital
Samsung
Maxtor
Exelstor

utav dessa så handlar datortillverkarna sina diskar.
i en serie med samma namn kan det sitta Seagate diskar i nästa
omgång av samma modell Thoshiba diskar osv
Du som lekman kan inte känna till detta, därav stämplas datormärket med att de har dåliga hårddiskar om de har fått en dålig sändning från någon underleverantör.

Det ställer sig lika i CD/DVD djungeln, minnes djungeln, backupbatteri djungeln, för att inte tala om alla småkomponenter
motstånd, kondensatorer drosslar, IC-kretsar, Lysdioder osv.

Ja listan kan göras lång, och så säger många att man köper svenskt eller europeiskt osv. pyttsan
vi är i högsta grad internationaliserade (globaliserade)
i bästa fall skapar det lite jobb i europa med att datorerna monteras och slut avsänts i europa till kund.

alla som har beställt en Mac dator och varit intreserad kan följa sin dators produkt tillkomst på webben från ihoppsättandet av hårdvaran i Kina till utskäppningen från Belgien via lastbil till din dörr. Men du vet inte ett dugg av vilken hårddisk eller brännare
som sitter i datorn, förrens du öppnar den, då kan det stå IBM/Hitachi på den eller seagate eller något annat märke osv

Vi har samma förfarande på övrig hemelektronik och på vitvarusidan.
köp svenskt köp elektrolux , made in italy komponents from repKina
ang antivirus i denna tråd

pröva avast antivirus gratis å uppdaterar sig själv har annvänt de ett tag å funkar utmärkt
finns på download.com eller avast.com
Själv är jag skeptiskt inställd till de där märkesdatorerna. Allt färdigt för start, men så är ofta grafikkortet underdimensionerat, eller så är det för lite minne, eller så saknar man extra hårddisk...nej jag vill styra över vad som finns i burken.

Brukar köpa en modell från en mindre butikskedja som man bygger på med diverse modifieringar. Kanske dom inte har någon speciell supportavdelning som de stora, men ofta så är det hemskt datorintresserad personal som jobbar där och klarar det mesta.

Inte alls som när jag var på PC City och frågade om det satt S-ATA disk i och hur många platser det fanns...."S-ATA..? Ett ögonblick" var svaret och tjejen försvann för att fråga. När hon kom tillbaks frågade jag hur mycket maxminne man kunde montera, och hon försvann igen....jösses, tänkte jag...

Nä, jag håller mig till de små leverantörerna som har ett genuint intresse och kunnande om sina varor....nackdelen är bara att det brukar bli så förbaskat dyrt när man är klar med sin dator..
Hej!

Ni som hade köpt datorer från Dell hur lång tid tog det innan ni fick eran dator? Är inne och kollar orderstatus hela tiden men det är inte uppdaterat hela tiden.

Raj-Raj
det beroro på hur man betalar (ett par dagar)
montering (1dag)
skeppning 3dagar

för mig har det tagit 1-2veckor
och då har flaskhalsen varit betalning och utkörning i min stad
utkörningen är under all kritik i vår stad. de ringer på dagen och tror att man är hemma. de kan inte läsa att det finns mobilnummer osv.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem