Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Partritioner???

Partritioner???

Tänkte det var bättre att starta en ny tråd eftersom ämnet skiljer sig lite grann från min förra fråga:

Någon prestanda anledning att ha flera på samma disk eller en enda stor partrition på en hårddisk?

Många delar upp sin disk i flera? varför?

Antal svar på detta inlägg: 9
Nja.. Prestandamässigt så tjänar du inte ett skit på att ha flera partitioner. Det är bara en liten dum skröna som cirkulerar. Många tror att det är bra om man har operativsystemet på en partition och att lagra övriga filer m.m. i en separat partition, men det är bara skrock. Det går lika utmärkt att bara skapa en mapp att lagra skiten i. Så länge det rör sig om samma disk så tjänar du inget på det.

Själv så har jag delat in min disk i flera partitioner. Men det är enbart av smidighetsskäl. Jag tycker att det är skönt att ha mina operativsystem på egna partitioner, samt det jag sparar på en egen.
Det ger ju också möjligheten att formatera en partition utan att bli av med allt man har. Man kan t ex installera om windows och då formatera om den partitionen utan att bli av med sina viktiga dokument, Mp3:or och annat som man lagt på en annan partition.
en viktig anledning till att ha två partitioner är att det inte är
smart att lägga sin egna ghost/backup på samma partition.
Med tanke på hur många som återfaller till att formatera om.

en annan är att olika OS använder olika filsystem som nämnts tidigare, och för det tredje, skall man sedan dela filer mellan olika OS-uppstarter så bör en partition vara av sådan karaktär att
alla kan läsa och skriva till det formatet

men man kan ju lika gjärna använda två diskar
Annons
Självklart att du ska ha OS på en egen partition eller hårddisk.
Förr eller senare vill/måste du formatera din hårddisk med OS och det utan att tappa sparade filer.
Jag sparar alltid program, spel, filmer, låtar m.m på en annan partition.
Jag har behövt att formatera datorn ett par gånger, men då ligger alla mina filer kvar och så går det mkt fortare att komma på fötter igen.
Okej, delade meningar alltså, anledningen är i sådana fall samma anledning att ha flera diskar.

hur mycket utrymme är det lämpligt att ge os (XP) ?
Typ 5-10 GB bör ju räcka.
20Gb - 30Gb
:- ok, jag var för snål som vanligt.
nä White_Trash du var inte snål

men skall du inte snål slimma C-installationen med bara OS
[ 2 Gb ] och som du sedan kan få problem med för att det blir fullt

så kan du ju ha c som den partition som du installerar alla program på. de är ju alltid ominstallerbara.

Har du flera konton så tar varje konto platts också.

flytta mina mappar till den andra disken [ D ]och spara mailboxen
på D osv, allt detta som är just för användaren. och som du vill
spara.
det kommer att underlätta vid backuper också.

Det finns säker fler än jag som labbar med detta som kan ge tips

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem