Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Formatera och installera Windows XP

Formatera och installera Windows XP

Hej!

Nu har det blivit dags för mig att rensa datorn och installera om Windows XP. Den är alldeles för seg nu. Jag har tagit backup på alla mina filer så allt det är klart.

Men nu när jag vill formatera hårddisken för att få det helt rent så kommer jag inte åt den funktionen. Var och hur gör jag det?

Jag har testat att starta om datorn med Windows XP skivan i, men då får jag inte möjligheten att radera C utan det enda valet jag hittar är att installera Windows XP på befintlig hårddisk.

Tacksam för lite hjälp hur jag ska göra.

Sedan har jag förtstått att man måste vara försiktig i början med att brandväggen är påslagen, antivirus aktiverat och att så fort som möjligt uppgradera med alla windows patchar för att få ett säkert system.

Mvh Daniel
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Daniel du har en Dell dator

Varför blåsa hela datorn om den är uppe och snurrar.

räcker det inte med att bara blåsa det som du kan avara

då slipper du hämta hem alla fixar osv.

Du kan ju testa det jag menar innan du blåser allt.
det kosstar så lite.
avinstallera allt som du inte vill ha via kontroll panelen
Daniel:
Jag e ju ingen expert som Göcke mfl men jag har haft samma problem som du.

Om du nu absolut vill formatera så kan man göra så här:

Boota med en Win98 startdiskett, har du ntfs filsystem funkar inte det, då får du köra fdisk och göra en Dos partition.
Sen kan du formatera. Under installationen sedan kan du konvertera tillbaka till NTFS igen.
Omständigt amatörsätt, men det funkar.

Eller, har du tillgång till en annan dator, ta ut hårdisken och bygla om den till slave. Sätt den i andra datorn och formatera den där.

Kommer inte riktigt ihåg men Formaterar inte Windows installationsprogram om man väljer nyinstallation???
Ja förr eller senare hamnar väl de flesta där datorn känns olidligt seg. Men det blir ju några års mellanrum också och då har man glömt hur man gjorde förra ominstallationen, med windows 98 som jag hade sist.

Jag har avinstallerat flera program via kontrollpanelen men jag märker inga märkbara förbättringar i Windows. Datorn är inte i närheten av brahet som jag kommer ihåg att den var.

För att göra datorn så långlivad som möjligt tänkte jag därför hålla mig till mail och internet explorer, inget annat. Varför jag tänkte att det smidigaste kanske är att formatera och installera Windows XP från början.

Som det är nu tar det en massa tid bara att öppna ett internet explorer fönster, och samma sak med start menyn som också är slö.

Det är alltså Windows som jag vill påskynda och jag tycker det inte verkar gå genom att rensa program via kontrollpanelen. Men om du säger att det ska gå kan jag göra ett försök till.

White, när jag hade win98 gick det att starta datorn i dos och formatera den där. Är det inget som går längre? Det du beskriver låter lite krånligt och jag vet inte om jag vågar mig på det.
Annons
dos och w98 ser inte NTFS, så det är ett dåligt förslag.
Din CD som du skapade när du hade installerat maskinen första gången. skall
kirra detta.
På Dell´s sida så finns det även en bra sida för hur de har tänkt sig det hela.

Att maskinen går trögt är förmodligen utan att sett den
olika saker som vill handskaka med internet, autostartande program. mm
en del av dem får man inte heller bort via avinstallationen från kontroll panelen.
Det är orsaken till att man ger upp och installerar/formaterar om.

du kan även se en del av detta genom att köra msconfig
och ta bort de som du inte vill skall starta.
däremot ser du inte spyware och annat knott där

och en del lurigheter kan ligga i registret
Jag har också rensat i msconfig och sedan jag fick den varit försiktig med spyware och inte installerat något i onödan men ändå så har windows blivit trött nu - så vad gör man?
Nej Daniel, precis som Göcke säger så ser inte Win98/Dos en NTFS partirition så man måste konvertera den till fat32 igen genom fdisk, finns på startdisketten.

Men det är ju som påpekats ett omständigt och krångligt sätt.
Enklast är ju att tillfälligt flytta över disken i en annan maskin och formatera den där.

Konstigt egentligen att det är så krångligt om man vill formatera c: disken om man har windows/ntfs, borde ju finnas ett sätt med installations cd:n.

Antar att du defragmenterat disken, det snabbar upp en del ju.
Annars precis som Göcke säger, kolla allt datorn håller på med när den startar upp, autostarta så lite så möjligt.

Har läst igenom inläggen och kan konstatera att Göcke är en Antiformatist , med rätta i många fall.
Men ibland vill man helt enkelt börja om från början, ungefär som att duscha. Snabbt och smidigt men ibland vill man ta ett långt bad och känna att all skit försvinner.
White_Trash en bra liknelse
men jag gillar lång bad
om Daniel ger mig modellen på sin Dell så skall jag leta upp
rescu handboken på dell.
där står hur man gör med deras produkter.
det är lite olika på årgångarna bara.
Daniel , det är inte så att du har en fläckt som är på väg att lägga av till procesorn.
"Jag har testat att starta om datorn med Windows XP skivan i, men då får jag inte möjligheten att radera C utan det enda valet jag hittar är att installera Windows XP på befintlig hårddisk."

Är det inte så att om du går vidare med att installera på befintlig hårddisk så får du alternativet att antingen formatera hårddisken först eller bara installera över?

- Bara en tanke!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem