Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Redigerare för exe-filer

Redigerare för exe-filer


Hejsan Internetstart!
Håller på att tillverka en hemsida. Eller kanske inte en hemsida i den bemärkelsen att den kommer att synas på nätet utan jag använder Frontpage för att layoutmässigt presentera min information. Hemsidan kommer bara att finnas i min dator. Tycker att det fungerar bra.
Jag skall ha en genväg till en exe-fil som finns på min hårddisk. När jag skall skapa genvägen får jag följande meddelande: Det finns ingen redigerare konfigurerad för exe-filer.
Hur konfigurera jag en sådan? Var hittar jag en sådan?

Är det någon som vet hur jag skall fixa detta?

Ha det bra!

Håkan
Antal svar på detta inlägg: 4
Menar du att du vill att ett program skall starta när du klickar på länken? för *.exe filer är ju program filer.Borde ju i så fall
kunna gå att hänvisa länken till program ikonen så den öppnas o sen dubbelklicka.Har inte försökt själv, så återkom med info hur du löste det är du snäll.
//Urban
Håkan i webbsamanhang så endera kör man exe filer i bakgrunden eller script ,eller annars så är det en fil som man ber en användare tanka hem, om man zippar filer så kan man också göra den exekverbar , den kan alltså packa upp sig själv. det är sådana filer som du kan hemta hem från downloadsidor.
i ditt fal måste man nog fråga sig om du kör serverlöst eller om du har en webserver igång lokalt på din maskin.
om du inte har en webbserver lokalt så bör du installera en så att du kan testa fullt ut. med att kunna köra program och script direkt från servern.
annars så är du begränsad till script inne i koden och som följer med till browsern.


Det skall inte vara något problem att starta en exe fil via sk. genväg.

Ställ dig i den katalog där filen ligger och markera filen, gå sedan upp till "arkiv" menyn eller högerklicka. Markera sedan att du vill skapa en genväg, klicka sedan. Så vips lägger sig en genväg längst ner i den katalog du befinner dig i. Därefter drar du den gjorda genvägen till den plats du vill.
Du kan också använda klipp och klistra in funktionen.

Hälsningar Morgan

Annons
Ett annat tips är att sluta använda frontpage och börja koda som en riktig html koder med "Notepad".


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem