Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Mystiskt problem

Mystiskt problem

Jag övertog min brors dator i vintras. Eftersom jag visste att han inte hade använt antivirusprogram eller brandvägg så formaterade jag datorn. Den stannade på 40% när jag försökte, men till sist löste jag det genom att dela upp hårdisken i två delar, C och F. Funkade utmärkt. Datorn gick som smort, förutom att när jag skulle starta den gick det aldrig på första försöket. Detta problem har fortsatt hela ti...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

Byt hårddisken.
Har haft ett liknande problem...
Det löste sig när jag tog bort allt jag inte behövde i datorn, det enda som satt kvar var huvudhårddisken (C:/), 1 cd-rom, grafikkortet, etc...
Det visade sig att alla pci-kort, fire wire / usb-tillbehör etc etc drog för mycket ström så datorn -nätaggregatet- orkade till slut inte att starta upp något i datorn alls knappt. Bytte sedan nätagg och kunde koppla in allt igen, men försöker idag att köpa usb-prylar med egen strömförsörjning...

Svårt att säga om det kan hjälpa dig, men kanske värt att pröva... Lycka till!
ett tips till: kolla hårddisken i en annan dator, lägg in den som slave. Funkar fläktar o dyl. e de ju inte säkert att det är paj på nätaggregatet. Koppla bort allt och försök komma in i BIOS./default settings
Annons
varför envisas alla med hårddisken när det är datorn som inte startar? hårddisken körs inte igång förens efter att BIOS är laddat. Och laddas inte BIOS kommer såldeles inte hårdisken att starta. och problemet uppstår när hon trycker på powerknappen på datorn att datorn inte startar vilket betyder att ingen hårddisk har mountats ännu. Sedan att den kraschar lite titt som tätt tyder ännu mer på värmeproblem eller för klent nätagg. Kunde ha varit minnesproblem att något av minnena är av fel sort eller trasigt men det brukar oftast bara krascha program medans windows fungerar normalt.
Som Rob säger, mycket troligt att det är värme eller nätagg. En hårddiskkrasch sker först en bit in på uppstarten.
Om det händer absolut ingenting vid tryck på startknappen så är det väl troligt att det inte finns tillgång till ström. Om datorn gör ett försök att gå igång men sen slutar så är det förmodligen överhettningsskyddet som slår till. Dammsugning av fläns och fläkt brukar räcka långt men borttagning av gammal kylpasta och på med ny samt eventuellt byta ut fläkten borde ge än mer effekt.
Tack för all hjälp! Ska pröva med det Skräpis föreslog, koppla ur allt i princip utom hårddisken och se om det funkar bättre då. =) Återkommer!

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem