Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Olika mailkonto på samma dator

Olika mailkonto på samma dator

Hej vänner!

Kan någon svara på detta:
Om man har en dator hemma med XP-Home...
Kan då en person ha t. ex Telia inställningar på mailen, och en annan användare ha en annan server? jx.se eller nåt....

Förstår ni hur jag menar?
Antal svar på detta inlägg: 6
Har inget med XP eller nått annat operativsystem o göra utan din mailklient.
Framgår inte helt tydligt om du menar att två användare skall använda samma mailprogram eller om två användare har varsin inloggning till windows och sedan varsin upplaga av mailprogrammet.

Första scenariot:
Gör en enkel gissning på att du använder outlook express och ja då går det. Det går med de flesta andra mailklienter också.
Bara att lägga till det nya kontot. Förmodligen under, verktyg, konton, lägg till nytt mailkonto (i mailprogrammet alltså).

Det kan vara bra att skapa en separat inkorg också och filtrera mailen så att de hamnar i varsin inkorg beronde på vilket konto de skickas till.

Andra scenariot:
Har du flera användare till windows med separata inloggningar så kan varje användare ställa in sina mailinställningar, helt oberoende av vad andra använder, och då behövs ju inte filtreringen.
Lite rörigt kanske det blev men jag hoppas du förstår.

Ett litet tillägg till första scenariot. När du har två (eller fler) mailkonton installerade i samma program så lägger sig det ena som standard och blir det som mailen skickas ifrån automatiskt.
Om man vill att det andra kontot skall stå som avsändare på ett skickat mail så får man aktivt välja detta varje gång man skickar.
Annons
Telamundo... Tack för svar!
Jag avser alltså flera olika användare=inloggning på windows XP Home.
Mailprogrammet är outlook express.
Så om jag förstår rätt, så kan olika användare alltså göra olika serverinställningar i Outlook express. Och om alla använder OE, så är allt frid o fröjd?

Hmmm.. känns som om jag har lite svårt att formulera frågan.
Har de olika inloggningar till windows så är de ganska oberoende av varandra överhuvudtaget. Man kan ha olika inställningar på det mesta. Så även i mailprogrammet. Skall fungera med de flesta mailprogram. Det är ju lite av avsikten med olika användarkonton i windows.
När du startar upp mailprogrammet för första gången hos respektive användare så _borde_ det komma upp en guide för att lägga in nya uppgifter.
Vill bara försöka förklara hur vi har det på våra datorer.

På dator 1 finns det 3 användare (olika inloggningar i XP) alla använder här Outlook Express där varje användare har mail-konton från flera olika leverantörer (servrar).
Varje konto har en egen mapp där alla mail för just den mailadressen hamnar.

På dator 2 finns det två användare den ena användaren använder två olika mailprogram, den andra använder ett mailprogram - båda användarna har mailkonton från olika leverantörer.

På dator 3 finns det två användare som har en gemensam inloggning i XP och använder Outlook Express. I OE finns det två olika användarkonton. I varje användarkonto i OE används det olika mail-leverantörer och varje användare har sin egen standard mail konto....

Tror jag rörde ihop det nu... är lite morgontrött
Men det jag ville visa är att det finns nästan ett oändligt antal olika lösningar, vi har provat oss fram så att de som delar dator har något som fungerar för dom...


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem