Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Piratebay nerstängt

Piratebay nerstängt

Så...nu läste jag på nätet att idag stängde dom ner Piratebay.

50 poliser har deltagit i en stor razzia och vad jag förstår så är även Piratbyråns sidor nerstängda, servrar beslagtagna och gud vet vad mer.

Verkar bara konstigt att piratbyråns sidor stängdes....det är ju en informationskanal.

Vad tycker ni alla...är det rätt eller fel....Piratebay har ju inget upphovsrättsskyddat mater...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5

Har nu surfat runt på lite olika bloggar för att pejla läget. Här hittade jag den bästa sammanställningen av de alla:
http://gardebring.com/2006/06/228.html

Som det tycks så är rättsläget väldigt skakigt. Om man nu kan hävda att medhjälp till upphovsrättsbrott genom att Piratebay länkar till torrents och trackers så vore ex. Google lika skyldig till medhjälp till upphovsrättsbrott då Google länkar till Piratebay.
Dessutom vore även DU skyldig om Du nu skulle länka till Google från din hemsida, eftersom Google länkar till Piratebay som i sin tur länkar till torrenten.
Huvaligen, vilken soppa !
Det är faktiskt riktigt intressant all läsa Gardebrings blogg då det tar upp alla fel som begåtts och varför det kan betäcknas som ett fel. Här skrivs bland annat att det togs DNA prov från Piratebays advokat, en annan sida som drabbades, Kavkazcenter.com drabbades ochså och det visade sig att denna sida stod under grundlagsskydd.
Hoppla....ett riktigt klavertramp !

Vi får fortsätta följa läget.../ Breeze.

Sida:
« 3 4 5


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem