Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Problem scrollmus med kula

Problem scrollmus med kula

När jag köpte en ny dator för två månader sen så levererades den med en mus med kula. Den har nu börjat att gnissla och fungerar väldigt dåligt. Vad jag förstår så tillverkas knappt denna typen av musar längre utan det är optisk som gäller. Jag har tagit loss kulan och gjort rent den så gott jag kunnat utan förbättrat resultat. Någon som har några idéer?
Antal svar på detta inlägg: 4
Jag har oxå en sån som brukar få för sig att gnissla. Har du bara gjort ren kulan? Kolla de små "glidkulorna" som muskulan rullar/glider mot, där brukar det fastna en massa "jox". Ta en nål eller nåt annat spetsigt o peta lite försiktigt loss det o vänd upp ned på musen sen o skaka ur "skiten". Det brukar funka för mig.
Men vad å Molle köp en optisk mus med scroll på Clas Ohlsson kostar under hundralappen. Man slipper petandet med rengörning av hjulen som kulan rullar mot. Sen glider en optisk mus bättre = lättare att hantera.
Har även gjort rent glidkulorna med ett uträtat gem men ändå så blir det inte ens bättre.
Annons
mekanisk mus har två axlar som kulan snurrar mot för X/Y axeln
dessa är upphängda i fästpunkter/hål, för att göra rent dessa punkter, behöver du skruva isär musen och rengöra, du kommer definitivt inte åt med ett gem, det är alldeles för grovt.
när du väl har haft isär musen , kan du lossa även axlarna och torka dem rena från hår och hudavlagringar.
men peta inte med något vasst i fästhålen , för då förvärrar man
glidytan i plasten, och smörjning avrådes, det samlar bara mer damm.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem