Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Internetcafe med Speltillstånd

Internetcafe med Speltillstånd

På Computer Sweden (CS) står det att läsa att en dom säger att internetkafeer måste ha speltillstånd när man kopplar ihop datorer för att dom KAN fungera som spelautomat.
Länk dit:
http://computersweden.idg.se/2.139/1.47147;jsessionid=A2BC1E5164466F0722CA
3EFD87F6E0D7
Är våra myndigheter skvatt galna nuförtiden...inte kopplar man väl ihop datorer för att ha dem som spelautomater, det är väl till för att ungdomarna ska kunna spela ex. Counterstrike i ett LAN.

Vidare står det en massa om att internetkafeerna drar till sig olika former av kriminalitet....följdaktligen så genererar internetcafeer kriminella ungdomar som anordnar illegala spel på datorerna.
Vilken smörja man får läsa.....

Har någon erfarenhet av dessa cafeer, är det mest förhärdade kriminella ungdomar som härbärgerar dessa ?
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Breeze lilla Breeze nu går du ju fram som en stormvind
Det står ju att det gäller datorer som används som spelautomater i spelhallar, då måste det ju få gälla spelregler där också.

Det är full fart på hemsidessnickrandet har jag förstått.
Ha en bra sommar

PS
Vad jag tycker om fildelning ska jag hålla inne med.
Så Här står det:
För två år sedan krävde Örebro kommun att ett lokalt internetcafé med tolv ihopkopplade datorer skulle ha speltillstånd. Länsrätten ansåg dock inte att det krävdes eftersom det handlade om datorer och inte spelautomater. Men nu slår kammarrätten fast att verksamheten kräver tillstånd eftersom en dator kan fungera som spelautomat.

Alltså...datorer KAN fungera som spelautomat.
Hela artikeln verkar behandla internetcafeer generellt att de är skapare av kriminella element och en dålig miljö för våra unga.

Vad det är, är ett nytt steg av storebror att skapa en långtgående övervakning...idag krävs tillstånd av internetcafeer för att koppla ihop datorer....är nästa steg ungdomsgårdar som utpekas att vara en grogrund för unga kriminella på grund av att de kanske spelar Counterstrike i ett LAN där ? Bäst att vi kräver specialtillstånd där också så "Vi" får lite insyn hur de unga potentiella kriminella spenderar sin fritid.

Eller har jag bara vaknat på fel sida idag och känner mig lite paranoid ?
Breeze
Vi lägger kanske tonvikten på olika delar av artikeln du och jag.
Jag läste det som att vissa datorer används som spelautomater och då är det enl. min mening inget fel att behandla dom enl. dom regler som gäller för spel.

"– Då handlade det om flipperhallar, nu handlar det om Internetkaféer som har karaktären av flipperhallar"
står det i artikeln.

Själv har jag inte ens varit in i ett Internetcafé, men behövs det lagar för att hålla langare och annat löst folk borta från miljöer där våra unga uppehåller sig så ställer jag upp på det.
Den spelnoja som rasar över landet nu ger jag inte heller mycket för, det är stora spelföretag som sponsrar både TV och annan media för att få så många som möjligt spelberoende.

Då det gäller våra myndigheter är det mycket som även jag är missnöjd med, men jag tror ända att då det gäller våra ungdomar så väljer jag att lita på myndigheten framför spelbolagen.

Vårat samhälle har dessvärre blivit sådant att det behövs mer och mer övervakning och jag tycker alltid att det är svårt att veta var gränsen ska dras.
Återigen till dig
Annons
Tror inte att du har vaknat på fel sida idag
Jag har läst detsamma på flera ställen och ställer mig frågande till alltihopa...

Visst gränsen måste gå någonstans, vad är lagligt, vad är olagligt, vad ska kontrolleras och registreras.. etc etc...

Men sedan ett tag tillbaka så känns det som om myndigheterna är på jakt efter ALLA som äger en dator och kopplar upp sig mot internet eller liknande....
Ska de inte komma med ett förslag om skatt på hemdatorer också?
Jag bara undrar...

*suck* Eller är jag också lite paranoid?
Om inte fildelningen kan stoppas är väl risken just den att vi alla datoranvändare genom div. avgifter kollektivt får betala vad det kostar.
Nu hamnade jag nog i fel tråd men det passar kanske här också
citat:
Ett internetkafé där datorerna används som spelautomater behöver ha tillstånd slås fast i en ny dom. Enligt Lotteriinspektionen handlar det om de kaféer som har karaktären av flipperhallar.
Ja då återstår att ta reda på vad "karaktären av flipperhallar" innebär . , finns nog någon här som har koll på det med hoppas jag
Eftersom alla datorer med Windows XP innehåller ett flipperspel så måste väl alla LAN vara spelhallar eller???
det är spel med pengar som avgör om du skall fastna i nätet förmodligen

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem