Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Hur välja ett säkert Webbhotell?

Hur välja ett säkert Webbhotell?

Med anleedning av vad som hänt det webbhotell(WH) där Piratebay låg så kan man fråga sig - hur ska man välja webbhotell och inte kunna drabbas på samma sätt som alla andra drabbades på WH?
Risken är att en större del av servrarna som beslagtogs tillhör företag/personer med rent laglig verksamhet. (Det tar tid att undersöka dessa servrar om polisen inte gör det på ett smart sätt - kopiera diskarna och undersöka senare. Problemet är då kanske bevisvärdet . Om de lämnar tillbaka servrarna efter kopiering - håller detta i rätten? Invändningar kan kanske göras att kopian ej är identisk med vad servern innehöll. Jag är ingen jurist men kan förstå problematiken med bevisvärdet.)

Drabbade företag vars verksamhet nu ligger nere kan riskera att gå i KK. De kan givetvis i efterhand begära kompensation av JK men då är ju skadan redan skedd och kompensationen blir nog aldrig nog stor.
(Drabbade företag kanske skulle via backuper som ligger på ett annat WH snabbt kunna få igång verksamheten på ett nytt WH - gratistips till IS bl a)

IS ligger vad jag förstår på Ballou, se IS sida längst ner till höger.
Vad vet Daniel om vilka andra servrar som ligger på Ballou? Hur stor är risken att beslagtas?

Kanske skulle varje server ligga i ett låsbart utrymme med ett separat hyreskontrakt och varje utrymme noga angivet med vem som hyr. Då skulle nog polisen måsta ha åklagarbeslut på alla hyreskontrakt för att kunna ta rubbet. Detta är kanske ett tips till Ballou?

Jag ser detta som ett allvarligt problem om polisen kan gå in och beslagta rubbet på ett Webbhotell och ställa till stor skada för oskyldiga.

För kriminell verksamhet så ska ju lagen ha sin gång och Piratebays verksamhet som diskureras i en annan tråd så har jag egentligen ingen uppfattning om och det ska diskuteras i den andra tråden.

Va tyck je? =(Vad tycker ni)
Antal svar på detta inlägg: 6