Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Hur välja ett säkert Webbhotell?

Hur välja ett säkert Webbhotell?

Med anleedning av vad som hänt det webbhotell(WH) där Piratebay låg så kan man fråga sig - hur ska man välja webbhotell och inte kunna drabbas på samma sätt som alla andra drabbades på WH?
Risken är att en större del av servrarna som beslagtogs tillhör företag/personer med rent laglig verksamhet. (Det tar tid att undersöka dessa servrar om polisen inte gör det på ett smart sätt - kopiera diskarna och undersöka senare. Problemet är då kanske bevisvärdet . Om de lämnar tillbaka servrarna efter kopiering - håller detta i rätten? Invändningar kan kanske göras att kopian ej är identisk med vad servern innehöll. Jag är ingen jurist men kan förstå problematiken med bevisvärdet.)

Drabbade företag vars verksamhet nu ligger nere kan riskera att gå i KK. De kan givetvis i efterhand begära kompensation av JK men då är ju skadan redan skedd och kompensationen blir nog aldrig nog stor.
(Drabbade företag kanske skulle via backuper som ligger på ett annat WH snabbt kunna få igång verksamheten på ett nytt WH - gratistips till IS bl a)

IS ligger vad jag förstår på Ballou, se IS sida längst ner till höger.
Vad vet Daniel om vilka andra servrar som ligger på Ballou? Hur stor är risken att beslagtas?

Kanske skulle varje server ligga i ett låsbart utrymme med ett separat hyreskontrakt och varje utrymme noga angivet med vem som hyr. Då skulle nog polisen måsta ha åklagarbeslut på alla hyreskontrakt för att kunna ta rubbet. Detta är kanske ett tips till Ballou?

Jag ser detta som ett allvarligt problem om polisen kan gå in och beslagta rubbet på ett Webbhotell och ställa till stor skada för oskyldiga.

För kriminell verksamhet så ska ju lagen ha sin gång och Piratebays verksamhet som diskureras i en annan tråd så har jag egentligen ingen uppfattning om och det ska diskuteras i den andra tråden.

Va tyck je? =(Vad tycker ni)
Antal svar på detta inlägg: 6
det är så här va på ett co-location företag att du vet precis vem som äger vilka servrar allting finns på papper. De har ju kontrakt typ "de här rack platserna får du disponera". Men eftersom det här handla om påtryckningar från USA som resultera i att vissa personer beordrade polisen att agera så blev det så här. Och vad som tycks om det har ju redan visats piratpartiet har fått över 2000 nya medlemmar på 2 dagar och polisens sida går ej att komma åt. De borde sänkt regeringens sida istället.

Och ja hur du ska undvika det.. skaffa en egen server som du har hemma.
Det här har bevisat att inget co-location företag går säkert de kan gå in och tömma vilket företag de vill bara APB eller bush administrationen säger till.
men vänta nu
namnet server är två begrepp.
hårdvara eller mjukvara.
det kan vara endast en dator som har flera mjukvaru servrar igång i sig
eller flera datorer som härbärgerar endast en funktion. osv

när du erhåller en platts på en server kan det vara en filsektion
i en annan dators filsystem,
det filsystemet kan i sin tur härbärgera flera användare [ webb platser ]

med olika system kan man sedan vara utspridd på flera hårddiskar.
bara de ansvariga serverteknikerna har vetskap om hur deras system
fungerar.

att polisen tar allt innebär att de försökte att stoppa försök att mörka
saker, de gör exakt samma saker om det är pärmar eller dylikt i ekomål.

inte sjutton springer de in och vet att pärm den och den har det och det.

alla som har sin webbsida på ett hotell som sedan kan kopplas
till någons sida som är suspekt kan råka ut för detta.

och vikten av egna backupper är ju självklara.
oavsätt om det är din egna datorer eller platts som du hyr av någon.
Göcke, Rob...jag tror Ni kanske är rätt personeratt svara på den här frågan.

Säg att jag vill kunna "hosta" min egen sida....ha min egen privata uppkoppling mot internet där jag har min hemsida, sköter min egen mail och allt runtomkring detta. Inga andra utomstående parter är inblandade.

Hur gör man detta ?

Läste att man ska ha sin egen server (Rob), men det krävs väl mer än detta ?

Jag har mitt bredband, idag i Telia....räcker detta eller vad övrigt krävs. Kan hända att man behöver registrera sig som operatör. Hur får man då en lina ut på nätet ? Finns det någon övergripande Internetleverantör som ex Telia och Spray är kunder hos ?

Denna fråga mest för att jag vill få lite överblick hur det hela egentligen är uppbyggt och fungerar...

Som svar på Birgers fråga tycker jag att det hela verkar har skött som ett hastverk efter påtryckningar och alltför många har fått lida för det.
Bedrövligt, tycker jag...de drabbade kommer aldrig att få tillräcklig kompensation om deras företag kan ha underminerats till den grad att det går i KK. Det är ju inte bara ekonomisk skada de lider utan värdet i goodwill och rykte för företaget kan vara mångdubbelt högre än det i pengar mätta förlusten.
Annons
Bra tankegångar Birger och jag måste erkänna att jag inte vet vilka andra hemsidor som IS ligger och delar med på Ballou. Däremot vet jag att Ballou är en av de säkraste och pålitligaste webbhotellen så jag skulle bli förvånad om det visade sig att de hostade för tjänster i gråzonen. Precis som du säger vore det ju förfärligt om man drabbades som oskylidigt medföljande. Även fast det går att ta backuper så är ju forumet levande och minsta lilla avbrott är tråkigt. Det är också en anledning varför jag har valt Ballou då jag tycker de levererar den bästa tillförlitligheten.
Göcke - du kommer med bra förtydliganden. Tekniken idag är tydligen väldigt sofistikerad. Om man lägger ut sin sajt på ett hotell så kan det rent fysiskt ligga på flera diskar av säkerhetsskäl skulle jag tro. Är ej insatt i smart datalagring på servrar men jag har för mig att om en disk havererar så ska systemet ändå funka. Har jag rätt?
I varje fall så tycker jag mig förstå att det inte skadar att tänka efter, sätta sig in och diskutera i detalj med sitt hotell om olika hotbilder och hur säkerhet kan uppnås.
Som alltid så ska inte backuper negligeras. Vad jag kan förstå så kan en sådan ligga antingen hos en själv eller automatiskt hos ett annat hotell. Det senare är nog inte så dyrt, en månadskostnad, sköts via nätet och kanske att rekommendera.
Kommer då osökt att tänka digitala bilder på den egna datorn. Ta backuper!!!!
Kan detta vara en service som IS kan ge sina medlemmar? Daniel, ett tips att via zipfiler (för att få ner antalet MB) kunna skicka upp dem till ett "konto"!

Daniel, du tror på Ballou. De kanske är bra men du kanske ska låta dem titta på vår diskussion här och kolla vad de tycker. Gärna med ett inlägg med praktiska säkerhetstips.

Datasäkerheten är nog ett eftersatt område rent generellt. Ett framtida jobb - datasäkerhetskonsult! Småföretagen skulle kunna prenumerera på en sådan tjänst. Kontroll görs enligt ett protokoll, förslag görs till ändringar. Sälja ev programvara och boka in nytt besök om 6 mån för att kolla om de följer rekommendationerna. Göcke, vad tycks? Starta en franchisingkedja och ge mig 5% av omsättningen.
Birger, du har nog fattat galoppen.
men du är ju van att se det i data termer.

Jag håller med Daniel att Ballou som
Webbhotel är kanonbra,
de är till 100% professionella. och upptime
är suveränt.

risken med datalgring hos utomstående är
just att veta att man inte kanske kan styr alla
händelser själv.

Skall man idka företags verksamhet
bör man kunna styra till plan B och C själv.
utan att fråga först.

så det finns alltid lite att grubbla över i hur
stor sanorlikheten är och hur stora risker man
vill utsättas för. och vad konsekvenserna blir.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem