Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Ska datorn vara på

Ska datorn vara på

Ska man stänga av datorn eller låta den stå på.Vissa dagar startar jag datorn flera gånger per dag.Vad mår det bäst av.har varit stor motståndare till datorer men har ändrat mej,finns inget bättre.
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: «1 2 3

Jag har sett vad åskan kan göra på utsatta ställen. Där hjälper varken åskledare eller elektroniska skydd.
Det är bara frånvaro från nätet som hjälper.
Vapenskåpet låter som ett ypperligt ställe. Klarar förmodligen en direktträff. Borde väl motsvara en bilkupé
Jag har använt överspänningsskydd i många år och har alltid klarat mig, medan mina grannars datorer har fått stryk. Främst är det deras modem som har rasat.
Förra sommaren fick min dåvarande dator dock en riktig smäll. Den fungerade igen efter några dagar, men hittade inte den extra hårddisk som jag hade installerat. Det verkar som om moderkortet inte riktigt mår bra. Jag har datorn kvar och den funkar för övrigt som den ska, men jag fick ta bort min extra hårddisk.
tja .. jag har haft datorer sen sent 80 tal och i stort sett alltid låtit dem vara påslagna.
Även om jag åker på 2 veckors semester så låter jag datorn vara påslagen, faktum är att i stort sett alla mina elektroniska apparater är konstant påslagna och konstant inkopplade i grendosor med inbyggda överspänningssäkringar.
Hittills har ingen av mina många leksaker gått sönder pga åska eller annan överspänning.

Men om jag bodde på landet med luftledningar så skulle jag nog vara jäääääkligt noga med att dra ut sladdar!
Annons
svenkalle

Det var väl inte just för åskan jag har datorn i vapenskåpet när ingen är hemma *L*

Här finns lite väl många kriminella element i omgivningen,typ ....*host*
Skogsrået
Det var bara en skämtsam kommentar av ditt sätt att stöldsäkra datorn, ett alldeles förträffligt sådant för övrigt.
Jag har en stationär dator och mitt vapenskåp är fullt med vapen så den metoden funkar inte för mig.
Du har ju därmed automatiskt valt att slå av datorn då du är borta vilket jag tycker är det naturliga då det gäller elektriska maskiner, Man har ju ändå ganska mycket som är strömsatt i ett modernt boende.
Sedan har man ju också den strömsparande aspekten att ta hänsyn till. En dator tar ju i runda slängar två kronor per dygn i strömkostnad så du sparar ju drygt 300 kr per år om du slår av den halva tiden, åtminstone om man som jag betalar uppvärmningen på hyresavin. Betalar man uppvärmningen själv har man ju mindre att spara.

Bilden du har på din profil, visar den din boendemiljö eller är det din jaktstig?
Svenkalle

Bilden har jag tagit själv o det är både min jaktstig o boendemiljö.
Precis upp till vänster (syns inte i bild) ovanför en rasbrant är värsta rådjurspasset. Idiotsäkert!

Fast när det gäller räv så har jag tagit flest i trägårn 8 eller 9 st :)))
Altanjakt e bekvämt.
Du kanske gör som pastor Runar.

På min profil hittar du mina miljöer

Önskar dig
vid elden, efter skottet
svenkalle

Rådjuren är aldrig i trägårn hos oss. Luktar för mycket hund vettu :)

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem