Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Platt skärm

Platt skärm

Hejsan därute!
Är det någon som kan lite om platta skärmar.
Har precis köpt en ny bärbar dator. Den har en 15" skärm med upplösningen 1024x768 (XGA). Har en gammal bärbar dator med 13" skärm och upplösningen 1024x768.
När jag började använda den nya datorn tyckte jag att skärmen var suddig. Fick ont i både huvudet och ögonen av detta. Vid en närmare noggrann titt kan man se att pixlarna är större på den nya datorn jämnfört med den gammla.

Mina funderingar:
-Är det så att eftersom både 13" och 15" skärmen har samma upplösning så upplever jag att bilden är suddigare på den stora skärmen?
-Stämmer följande resonemang.
En XGA-skärm har alltid upplösningen 1024x768!
En SXGA-skärm har alltid upplösningen 1400 x 1050!
-HAr sett att det finns skärmar med upplösningen runt 1280x?. VAd heter dessa?

I annonser står det ibland 15" XGA. En sådan skärm har med andra ord en upplösning på 1024x768.

Om jag var nöjd med min gammla skärm, vilken upplösningn bör jag har för att bli nöjd med en 15" skärm?

Ha det bra! :-/

Håkan
Antal svar på detta inlägg: 3
Du bör ha 1024x768 på en 15" tft skärm.. Eftersom skärmen är gjord för den upplösningen.

Jag har en SXGA på min bärbara som är gjord för upplösningen 1400x1050 därför ska jag använda den upplösningen för att det ska vara mest ergonomiskt..

Hej Rob!
Jo, jag vet att man skall använda den upplösningen som skärmen är gjord för. Jag kan inte välja någon annan upplösningn på den nya datorn. KAn det på den gammla.
VAd har du för storlek på din skärm?
Mina tankar runt skärmupplösningen var att försöka komma fram till hur skärmstorlek, beteckning (t.ex. XGA) och upplösning hänger ihop. Om jag skall försöka lämna tillbaks den datorn jag har köpt och vill ha bättre upplösning, skall jag då se efter en 15" skärm med SXGA upplösning?

HA det bra!
Håkan
Min är en 15"...
det är bara o googla runt o söka på XGA så får du nog dina svar.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem