Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Bittorent

Bittorent

Hallå!

Någon snäll och trevlig själ som kan hjälpa mig hur Bittorent fungerar? Har laddat ner programmet men hur gör man för att det ska fungera och att man ska kunna ladda ner något???

/Raj-Raj
Antal svar på detta inlägg: 10
Du går in på typ thepiratebay.org eller liknande och laddar ner en .torrent fil. Öppna fillen med ditt bittorent program och börja ladda ner. ..
Raj-Raj !

Den länk Micke,visade ligger inte den nere.Du får lugna dig,med
fildelning,tills det juridiska är klart.

Kör Sveriges Radio,mycket bra !! He,he
thepiratebay är uppe sen ett tag tillbaks, den har bara lite grus i maskineriet.
förresten alla fildelsmesar, läs detta:
http://aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,852874,00.html
Bittorent är rätt säkert
Annons
1. Hämta först en BitTorrent klient. Rekommenderar uTorrent då den har möjlighet till IP Blockering. http://www.utorrent.com/

2. Som ovan nämnt...leta efter vad man vill ha på en torrent sajt typ piratebay.org , mininova.org , gamestorrents.com eller liknande.
Sök efter torrents på google och man hittar massor

3. Ta hem torrenten Du önskar.

4. Öppna den torrenten i BitTorrent klienten....välj vilken mapp Du vill ladda ner till...sen är det bara att låta den göra sitt jobb.
Tack för ett mycket bra svar Breeze.

Jag har hämtat ner uTorrent och det går kanonbra och snabbt också jämnfört med dc++

/Raj-Raj
Har en undran om när man ladar ner på uTorrent så får man ju Torrent-fil för det program eller film som man har laddat ner, min fråga är vad ska man göra med den filen? Det blir ju en hel del om man har laddat ner lite filer.
När Du har laddat ner det önskvärda så är det bara att kasta den i soptunnan, eller som vi säger här i skåneland...hotta den i mögbonken.
Torrentfilen är ju inte mer än något som liknar en vägvisare till vart det eftersökta finns, så när du fått ner din fil är den i praktiken värdelös för dig, såtillsvida Du inte önskar seeda filen / erna vidare...

Har Du fått kläm på hur Du blockerar "Nyfiken i en strut´s" IP nummer ?
Om inte....fritt å fråga..
/Breeze
Tack för ditt svar Breeze blev bara lite nyfiken på vad du menade med "Nyfuken i en strut´s" IP nummer? Kanske något som jag bör veta?
Ja, det undrar jag oxå.
Mvh loan
Med "Nyfiken i en strut" menas APB, och alla de andra organisationerna och branscherna som jagar fildelarna. Dessutom har vi en del personer och organisationer som roar sig med att dumpa skräpdata som man ödslar en massa tid på att ladda ner istället för den äkta filen du eftertraktar.

Det finns listor på vilka IP nummer som dessa begagnar sig av för tillfället, och som uppdateras dagligen, och med dessa kan du mota "Nyfiken i en strut" i grindhålet, samt reducera mängden skräpdata som bara stjäl bandbredd.

Ni har säkert märkt att en del data kastas pga "fail hasch check". Har läst att vissa saker som cirkulerar är så uppblandade med avsiktligt släppt skräpdata att det ibland kasseras mer än hälften av all nedladdad data. Rätt bra att då kunna blockera de IP nummerna som man vet sprider skräpdatan.
Här är listorna: http://www.bluetack.co.uk/index.php

Allt jag skrivit nu finns på nätet i olika forum, artiklar man ramlat över när man hoppat runt på olika sidor. Rätt intressant läsning, och varför inte hålla "Nyfiken i en strut" borta från din dator om man nu har möjligheten...?

Att konfigurera uTorrent för listorna är lite lurigt, men är ni intresserade...håller koll på tråden.

//Breeze

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem