Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Alternativ till Front Page

Alternativ till Front Page

Jag är en total nybörjare när det gäller hemsidor. Som sådan, lydde jag goda vänners råd och började använda Front Page. Fantastiskt behändigt verktyg.

Väldigt snart såg jag dock att det jag konstruerade inte fungerade i min webläsare, Firefox. Ingen Gästbok, fotoalbum presenterat på ett i närmast oläsbart skick osv. I Internet Explorer ser det emellertid ok ut.

Min fråga är då: Finns det andra hjälpmedel som klarar de olika delarna som man vill ha på en hemsida. När det gällde Gästboken hittade jag själv ett fungerande alternativ.
Antal svar på detta inlägg: 5
Front Page är inget annat än ett softifikerat "spy-ware" program!

Den lägger in så mycket "skräp" i koden som endast är verifieringsbart i IE, så när man väl publicerar sina alster, skall man vara tacksam om det är läsbart överhuvudtaget.

Precis som med alla andra program fråm MS, så försöker man att binda upp användarna i sina egna program serier, med en massa "skräp".

Använd Dreamweaver från Adobe om du skall ha en riktigt vass editor av samma modell, annars så kan jag varmt rekommendera att du lär dig att skriva koden manuellt, det är alltid bra att kunna om man skall göra ändringar etc i en vanlig texteditor.

Lycka till!

// Xenix
Jag är ju specielllt glad för WYSIWYG Webbuilder från PabloSoftwareSolutions.
Den innehåller ett fotoalbum, men en gästbok tror jag inte finns i nuläget. Dock så släpper dom s.k extensions som utökar programmets användbarhet med jämna mellanrum. Väl värt att kika närmare på
Jag har testat mina sidor i både IE och i Firefox, och de visas korrekt i båda.
Länk till WYSIWYG: http://www.wysiwygwebbuilder.com/

WYSIWYG Webbuilder är väldigt lätt att arbeta med...liksom Du är jag en total nybörjare och jag provade en hel massa olika editors innan jag fastnade för denna. Dreamweaver är säkert ett helt kanon program...men jag tyckte det var ganska besvärligt som kom som nybörjare.
Frontpage gillade jag inte heller, men just nu minns jag inte varför det ratades. Sen har jag testat Antenna, NVU och nåt som skulle vara extremt enkelt, men inget av dessa föll i smaken heller.

Just nu mixtrar jag lite med Namo Webeditor Suite 2006, testvinnare i PC-Tidningen, verkar vara ganska OK, men jag har haft alltför lite tid med det för att fälla ett eget omdöme....det är iallafall enklare än Dreamweaver, kan jag säga.

Xenix & Breeze: Tack för era tips. Nu vet jag att det finns alternativ och var jag kan börja söka. Jag har dessutom gjort erfarenheten att man måste tänka på "mottagarens" förutsättningar. Självklarhet, javisst, men nyhet för mig i det här sammanhanget.

Egentligen borde jag nog lära mig koda manuellt, men varför "uppfinna hjulet" när det redan finns?!
Annons
det är väl snarare så att du förstår mer av vad som skiljer de olika koderna åt. om du kan koda lite själv.
det är inte att uppfinna hjulet igen. det är en ren självbevarelse drift
när det strular att veta mer varför det gör si eller så.
varför?
jo inget hjälpmedel är 100%igt bra på allt.
så du kommer alltid att hamna i en sittuation förr eller senare
som du måste komma ur med lite handpåläggning.

men var därför inte rädd att använda de hjälpmedel som finns.
Göcke: Du har alldeles rätt när det gäller förståelsen av det man utför.

I mitten av 80-talet introducerade jag datortekniken på mitt dåvarande jobb. Det accepterades omedelbart av användarna, men det låg massor av grundläggande arbete bakom. Det som då tog veckor att utföra, gör man idag med ett par musrörelser. Slutsatsen från min sida är att man skall utnyttja andras erfarenheter även om man inte förstår alla detaljer.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem