Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn räknar minne och ställer tid

Datorn räknar minne och ställer tid

Jag hade min bärbara dator på service och fick tillbaka den i förra veckan, men jag tycker datorn beter sig konstigt. När jag startar den så, oftast, börjar den räkna RAM minnet.. det tar ju väldigt lång tid. förut gick allt det där på någon sekund, vad kan ha hänt? det sker liksom inte varje gång...Vet att jag får ibland något felmeddelande när den startar upp, har inte det i minnet nu, men skall kolla när jag kommer hem.

Dessutom när allt detta händer, så ställs klockan om när jag har startat upp windows.

/Johan
Antal svar på detta inlägg: 9
Lämna tillbaka den igen. Du har med all säkerhet garanti på reparationen.

EZ
jo jag vet.. tyvärr måste jag nog det. Men är väldigt surt. Den blir borta ca 2 veckor. Och min andra dator (stationär) är sååå seg s¨å man blir gråhårig

men du har så rätt... bara funderade på vad det kan vara för fel..

/Johan
Förstår, har gått igenom samma sk..

EZ
Annons
har funkat bra nu ett antal gånger att starta om osv...
provade att trycka lite försiktigt på ram minnet under... tänkte att det kanske det som var lite löst. eftersom de har bytt hela basen på den och lcd skärmen och dvd och blåst rent den inuti också så kanske de satte tillbaka minnet lite dåligt.. men jag vet inte =)

Sedan hörde jag av en kompis att i BIOS så skall man kunna ställa in om man vill att den skall kontrollera RAM minnet varje gång, eller om den skall anta att det inte är ändrad mängd.... men jag kan inte hitta det i min BIOS, någon som vet vad det heter där man skall leta?

Mvh Johan
ahnmarker , det stämmer att du kan ställa in memorytesten i Bios.
under vilken meny du gör det är olika på bios.
Tycker du skall ringa service och be dom få uppgifterna,
det är ju de som har klantat sig att inte ställa tillbaka efter sig.
och förmodligen så har de inte sparat de rätta inställningarna.
förmodligen är det lika med systemklockan.
Har inte hunnit ringa dem än, men läste av felet som dyker upp...

"Error
0271: Check date and time settings
Warning:
0251: System CMOS checksum bad - Default configuration used"


Någon som kan läsa ut något av det där sista?

Mvh Johan
ringde dem nu och frågade om felet osv. De trodde absolut att det var batteri på moderkortet som var paj.
skulle kostade omkring 2000 spänn att laga.

verkar inte som de vill att det skall gå på servicegarantin.=(
Så det blir nog att leva med det...

/Johan
Det låter otroligt mycket med ca. 2000:- för att byta batteri på moderkortet.
Jag har visserligen bara bytt på en gammal bärbar för 7-8 år sedan och på stationära datorer med det är ingen större konst och ett batteri kostar inte mer än ca. 40 - 75:- så vitt jag kommer ihåg.
Just det där med tid- och datuminställningar brukar ha att göra med strömförslrjningen till moderkortet via batteriet när datorn ska starta.
Om du kan och tror dig klara av det så försök att byta batteriet själv.
Eller prata med någon bekant som kanske kan hjälpa dig.
Jag tycker att det låter som rena ockret från de som servade din dator.
Försök annars att anlita någon annan firma.
axe: tack så mycket för ditt svar! =)
De sa att det var inte speciellt lätt att byta själv när jag frågade. jag själv har inte pysslat så mycket med hårdvara på datorer, så jag tror inte jag vågar. men jag skall fråga någon kompis om hjälp.

Mvh Johan

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem