Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Åska och elektronik

Åska och elektronik

Hej.

Jag läser att många har drabbats av åska och att deras grejer har slutat fungera etc. Själv har jag åtgärdat en massa datorer genm åren som har fått stryk av vädrets makter!

Så eftersom jag är i branchen så tänkte jag att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter.

Det absolut bästa man kan göra när man köper en Dator, Platt TV eller annan "dyr" elektronisk produkt, är att komplettera med en UPS....

APC, som är en av dom största aktörerna på marknaden har ett flertal modeller med lite mindre kraftaggregat, som kostar runt 1000 spänn. Vad får man då ?

Du får strömbackup under några minuter så att du hinner spara viktigt arbete innan datorn stänger av sig, och det kan ju vara bra...

Men det viktigaste av allt är att du får ett 100% -igt skypp mot spänningstoppar i nätet orsakade av åska eller annat!!!!

Om någonting som är kopplat på te.x en BACK-UPS500 skulle gå sönder så ersätter APC hela kostnaden för att reparera eller anskaffa nytt! Upp till 100.000 Euro!!!!

Har 3st Backups hemma, 1 till datorn, och 2 till TV / Proj etc, och trots många nedslag i närheten så har jag aldrig haft några problem, och jag kan utlova en mycket bättre sömn när åskan går!!!!

Andra fabrikat har säkert liknande garantier, men jag har ingen erfarenhet av dessa.

// Xenix
Antal svar på detta inlägg: 9
Tackar så mycket för informationen, det skall jag läsa mer om!
Mycket intressant och vettigt att göra.

Mvh Johan
Det här var intressant. Jag bor i lägenhet, behöver man något dylikt i så fall?
Xenix: Räcker det inte med ett grenuttag?
Alltså ett sådant man kan stänga av med en knapp.
Annons
Nej, "blixten hoppar i glappet" som blir när man bryter strömmen.
Bor man på landet drar man ur kontakterna och jag är tveksam om UPS funkar när det är ett riktigt åskoväder men det kan väl Xenix berätta mer om.
Bor själv på landet så här får man dra ur om man ska sova gott.....
OK.. men kan ni lugna mig lite...?
Jag bor alltså i en lägenhet i Stockholm (Hägersten). Hur sannolikt är det egentligen att man blir drabbad?

Jag menar.... jag har bott i Skåne större delen av mitt liv, och under de sju åren jag bott här uppe, har jag ännu inte upplevt ett ordentligt åskväder, liknande de hiskeliga åskstormarna som ibland driver över de skånska slätterna....
det finns bara ett garranterat sätt,
att koppla ur all elektronik mot omvärlden.
när åskvädret drar förbi.

får du en generalträff så kan den blåsa allt,
oavsätt UPS eller andra åskskydd.
och även strömbrytare och säkringar är hinder.

så det sannolika att få fullträff är det du skall
kalkylera med.

måste man ha elektroniken igång så är en UPS
ett bra hjälpmedel. eller grendosor med åskskydd.
men det är bara för spikar i 230V~ (överspänning)
och som UPS då
ett litet skydd för just bortfall av 230V~

Jag säger detta, för jag har sett UPS-er jaga gatlopp genom
lokaler efter nedslag. i fler år än Xenix är gammal.

Xenix förslag är inte dåligt, men bör nog ses som ett
företags specifik åtgärd.

vi vanliga konsumenter bör nog kunna avara lite tid framför elektroniken när åskan går. eller har vi råd, testa med en UPS.
men tro inte att den klarar biffen i alla lägen.
Jag är ingen expert på detta område men jag tror bestämt att risken för blixt/åsknedslag som tar sig in i huset och kan förstöra datorer och annan elektronikutrustning är betydligt större om man bor på landsbygden där strömförsörjningskablarna är "luftburna", alltså går i luften från stolpe till stolpe. I städer och större samhällen är numera strömförsörjningen via kablar som ligger nergrävda i marken.
Strömavbrott kan man ju råka ut för oavsett var man bor eftersom åsknedslag kan ske i ställverk, kopplingspunkter eller vad det nu heter. Det kan vara flera mil bort ifrån där man bor och man har kanske inte ens hört att "åskan går". På 50-talet upplevde jag flera gånger hur "kulblixtar" kom "rullande ut" ur väggkontakter i kök och för det mesta drog iväg till diskbänken. Men jag har aldrig upplevt det de senaste 50 åren.

Jag håller helt med de som föreslår att man drar ut strömkabeln och även nätverkskabeln från datorn och skärmen och TV´n när det börjar åska där man bor. Och glöm inte att göra det även när ni åker bort från huset/lägenheten några dagar eller ännu längre. Det kan ju bli åskväder i hemorten när man själv är i andra änden av landet eller utomlands.
Instämmer med axe, dock ett tillägg, speciellt för de som bor i villa med luftledningar - dra ut ADSL-modemets splitter till telefonjacket.

Det kan induceras mycket höga spänningar i luftburna telefonledningar också om det sker något nedslag i närheten, eller det sker en urladdning mellan moln, några hundra meter upp i luften.

Detsamma gäller de moderna (trådlösa) telefonerna - ut med jack (och nätsladd).

De som har TV-antenn på villataket, skall förstås koppla bort den också - ut med den från TV:n.

Det finns överspänningsskydd att köpa, själv har jag installerat sådana på samtliga faser i säkringsskåpet i fritidshuset, då det enda rätta är att hindra överspänningar att överhuvudtaget komma in i huset.

Dessa överspänningsskydd klarar aldrig en direktträff - det gör inga "normala" skydd - men överspänningar beroende på nedslag i närheten kan de hantera.

Proffessionella överspänningskydd arbetar med gasurladdningsrör, som betraktas som den snabbaste tekniken.

Dock är överspänningsskydd i allmänhet inte så snabba. Blixten innåller mycket snabba urladdningar, ner till 1 miljarddels sekund. De snabbare överspänningskydden klarar några miljondels sekunder, vilket gör att det kan bli problem i allla fall.

Problemen blir i alla fall betydligt mindre än om man inte har nå´t skydd alls.
Hej igen.

Vanliga s.k "överspänningskydd" fungerar väl ok om det skulle slå ner 1km bort och det kommer en topp på 350Volt eller så, men om du skall ha ett fullgott skydd så skall du gardera med en UPS.

Det absolut bästa man kan ha är en s.k "smart UPS" som ligger online och hela tiden förser din hårdvara med ström, vilket betyder att den egentligen hela tiden drivs av batterikraft, och dessa laddas av nätspänningen.

Men det går nästan lika bra med en vanlig UPS som går igång vid strömbortfall.

Garantierna är rigorösa, och har man elektronik för mer än 10000 så tycker jag att man gör sig själv en björntjänst om man inte skaffar lite seriöst skydd.

Ni storstadsbor behöver inte ta notis om detta då ett blixt nedslag sällan träffar annat än åskledare strategiskt utställda. Men om ni bor på landet så tycker jag nog att ni bör ta er en funderare på om ni inte vill skydda grejerna med något bättre....

Det finns ju även tele / data skydd i dessa UPSér.

// Xenix

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem