Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Bildhantering

Bildhantering

Har ett litet problem med bildhantering. Får bilderna stora, ska komprimera dem och lägga ut dem på en hemsida. Bilderna blir alldeles gryniga. Kolla på www.osterhaningegk.se
Har photoshop elements men vet inte hur man får bilderna klara i upplösningen. Nån som vet?
Antal svar på detta inlägg: 5
http://hem.spray.se/min_mail_/bilder.html
Där hittar man också ett forum vad gäller bildstorlek på hemsidan, hoppas det hjälper!
Jag har själv Adobe Photoshop Elements 2.0. Provade nu med att i stället välja "Bild/Ändra storlek/bildstorlek". det funkade bra för mig. Nu har jag ingen webbsida att lägga ut den på men bilden blev skarp i allafall.

Lycka till!!
Så här gör jag.
Först ändrar jag storleken på dem till ungefär den storleken jag önskar visa dem på hemsidan. (Resize) Där sparar Du en hel del på bildens storlek i Kilobyte direkt.
Ligger normalt på en storlek om ca 600X450. Därefter komprimerar jag bilderna hårdare, er till en komprimering på ca 20% av ursprunget.
Nu är en bild som ursprungligen var på ca 3,5 Mb inte större än 50-60 Kb och fortfarande med bra skärpa.

Vet att en storlek på 600X450 är för stort för de flesta ändamål på en hemsida...krymper man dem mer sparar man förstås än mer i storlek.

Använder ACDSee till det mesta vad gäller bildbehandling.

//Breeze
Annons
Tack för alla svar. Ska testa i helgen.
Du sparar väl bilderna som jpeg och inte som gif??
Gif-filer kan vara bra ibland, men ofta får man en grynighet i dessa filer.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem