Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Pilla isönder TFT Skärm

Pilla isönder TFT Skärm

Dom här millimetrarna som vi hade så gott om i somras....några av dom rackarna har krupit in under glaset på en TFT skärm här hemma, och nu syns dom som små irriterande fläckar på skärmen.

Dom försvinner väl tänkte jag först, men icke. Då tog jag skärmen och knackade på den....nu skakar dom väl loss.
Nähä...inte det heller...jag får väl pilla isönder skärmen och plocka bort dem då!

Nu undrar jag...har någon här pillat isär en TFT skärm nån gång utan att ha haft isönder den. Man vill ju inte ge sig på att bräcka på nåt dumt sälle så allt spricker....då har jag hellre otygsmillimetrarna kvar.

//Breeze
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Läste om någon som hade fått en liten insekt i hö. hörnet.Han blåste
loss det med tryckluft,som han hade köpt på burk från Biltema.En hade
köpt en burk på Clas Olsson,men den luktade för dj..ligt.Ha,ha

Jag vet inte om fukt går att blåsa bort med lufttryck.Din bensinmacks
innehavare har väl glasögon,så du får säkert låna lite luft av honom.

Detta har jag spårat på olika sidor,och garanterar inte för sanningshalten.
Men du ser ju själv om du har någon springa i ramen,där du kan komma åt.

Ingen firma,åtar sig att laga.Dom vill ju sälja nytt.

Du hör av dig,för detta var spännande.

Kanske bäst att vänta till Göcke dyker upp.He,he
Kompressor har jag, och jag har faktiskt funderat på tryckluft, att blåsa ut millimetrarna.
Men det ser inte ut som där är något hål jag kan blåsa i....hur dom där rackarna har kommit in i skärmen är en gåta.

Brukar alltid vara en springa i ramen på en skärm, åtminstone så har alla min det, men man kanske ska öppna från nån annanstans, eller börja från ex underkanten av skärmen för att inte spräcka eländet...hoppades på att nån här hade gjort det.

Det är en LG 19 tummare om det är till nån hjälp.
det är väl troligt att du har fått skräpet mellan TFT-displayen och skyddsglaset, du bör med andra ord kunna sära på delarna med att lossa
skruvarna och leta reda på snäppfästena. hittar du inte dem kan det bli lite knepigt för dej.
Tryckluft är inget fel sätt att blåsa bort damm med eller liknande.
bara man inte har för högt tryck på luftflödet.
risken är att man blåser in mer skräp än vad man mäktar med att se.
Annons
Trycket är lätt att fixa...är bara att skruva ner på klockan lite. Hade nog börjat på en sådär 2 kg för att se om det löste sig.

Jag har inte sett några skruvar på skärmen, det är nog bara hopsatt med snäppfästen. Kanske glaset är fastskruvat, med skruvarna dolda under listen.
Det är riktigt att odjuren sitter mellan TFT displayen och skyddsglaset.
Bäst är kanske att prova blåsa innan man ger sig på och bänder i plasten...
de små odjuren har nog kommit in den breda vägen via ventilationshålen och sedan vidare emellan glasen
Tänk bara på att det kan finnas vatten i tryckluften, det är inte ovanligt. Om du inväntar vintern kanske den torrare luften torkar ut millimeterresterna. Eller kanske stoppa in skärmen i kylskåpet några dygn, där har du väldans torr luft.
Är det fuktigt i luften då du tar ut den därifrån låter du den temperaturanpassas i en plastsäck.
Tackar för tipsen svenkalle.
Vatten i tryckluft är närmst en regel...därför har jag en vattenavskiljare i anslutning till manometern.
Hade jag stoppat skärmen i kylen hade tanten nog fått spader och ringt efter dom där förstående herrarna som gärna vill att man provar deras medhavda jacka och smaka deras fina små piller. Nähä...det aktar jag mig nog för.
Sen är det vintern...vi har nog inte riktigt samma vintrar, du & jag...du har snö och fint...jag har regn och blask samt fullständigt nerstänkta kläder om jag skulle få för mig att gå ut på byn, vi har det liksom mer...fuktigt här än vintrigt så att säga.
Jag får nog prova med alternativ 1, blåsa bort eländet eller möjligen prova bända bort ramen och ta av skyddsglaset. Annars får jag väl följa ditt råd och bara vänta och hoppas att de torkar ut och ramlar ner, otygen.

//Breeze
Jag börjar undra om ja fattat det här med millimetrarna rätt.
Är det H2O du menar
Millimetrarna...dom där makalöst irriterande svarta småkrypen vi hade gott om nu på sensommaren som kröp in precis överallt, i öronen på folk, satt i kläderna, kom in i maten...precis överallt.
Det är alltså en pytteliten insekt.

//Breeze
Det vi kallar för "sviarn" kanske. Jag trodde du fått in fukt, räknas ju också i millimeter.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem