Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows XP Problem

Windows XP Problem

Hej!
Jag undrar om det finns någon här som har lösningen på mitt problem?
Dotterns dator började haka upp sig så hon var tvungen att stänga av den på knappen ett antal gånger och till slut så gick inte windows igång alls, det är en gammal dator, men jag stoppade i XP skivan och skulle installera om XP, jag fomaterade hårddisken och sen kördes installationsfilerna in och när den startade om så körde den in installationsfilerna igen och igen, i BIOS står den inställd 1 CD 2 hårddisk 3 diskett men det finns ingen diskettenhet i den. Jag har nu hållit på i 2 dagar med den så jag är på vippen att skrota den men tänkte höra om någon här sitter inne med lösningen??
Tackar på förhand!
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej hej...

Efter att du har lagt i skivan och kört in installationsfilerna och formaterat om datorn så startar den ju om....

Då kommer det upp en text på skärmen som säger "Tryck ner valfri knapp för att starta med CD-Skivan"

Då skall man INTE trycka ner någon valfri knapp, för då börjar ju installationen om igen, så som du beskriver....

Men att den skulle starta om utan att du rör någon knapp verkar inte troligt....

Om det nu skulle vara så så skulle jag använda mig av windows verktygsprogram som läggs in i början och köra MBR.exe på din dator för att skriva om "Master Boot record", det är en sådan där grej man kan ta till när andra lösningar har misslyckats...

Då dkriver den om Boot delen på din Hårddisk, och tömmer allt gammalt som ligger där..

Kanske fungerar det då ?

En annan grej skulle ju vara att just i omstarten gå in i bios och ställa om startordningen så att HDD ligger först, och ta bort CD snurran, så eliminerar du ju risken att installationen börjar om från skivan i alla fall....

Lycka till

// X
Hej Xenix, jag trycker inte någon tangent när den frågan kommer den startar ändå och kör skivan från början och jag har provat att ändra så den kör HHD först men då kommer det upp att man ska sätta i bootskiva eller något liknande, 2 gånger har jag lyckats få igång installationsprogrammet men det har stoppat då det är 19 minuter kvar alltså när den lägger in startmenyn, någon master Boot Record skiva har jag inte är det något man kan ladda ner någonstans?
masterboot record är ett antal byte i början av din hårddisk
dessa byte läses in först av allt på hårddisken.
om masterbootrecord byten är felaktiga så kan de bli så att OS-et inte känner av hur den skall jobba med hårddisken.
grovt sagt.

att återskapa dessa byte på hårddisken är just det Xenix föreslår.
Annons
HMM ska du instalera XP på en PC? eller Macintosh?

På en äldre PC så bör du ha minst 256MB ramminne och 6GB hdd!

Samma för OS X Tiger!
Jag försöker installera XP på en gammal IBM och där sitter 256MB ram och 80GB hårddisk.
MVH albin1967

albin1967 , var det XP installerad på datorn förut?
är det en recoveryskiva från IBM du försöker att installera?
eller är det någott annat i mix väg du försöker med.
för mej låter det som en gammal dator med för lite intärnminne?
eller att du försöker installera ett XP ovanpå en befintlig ??

jag rekomenderar dej att kolla upp på IBM-s sida om din dator klarar XP
och hur man installerar om OS-et på den.
Göcke, jag har installerat samma XP från samma skiva innan och jag har formaterat den ett antal gånger genom åren, jag har lyckats att formatera hårddisken precis som jag har gjort många gånger innan men att lägga in XP det går bara inte längre.
Jag skall kolla på IBMs sida och se om jag blir klokare då.
Tackar!
albin1967 , det var bara frågor för att ringa in problemen du kan ha.
ingen kan veta i förväg vad du har gjort.

när du nu har installerat så många gånger förut så
testa Xenix förslag.
fungerar inte installationen då så fundera om det kan finnas trasig hårdvara
eller drivrutiner som är specifika för IBM, typ USB/GrafiK/Nätverkskort osv
Göcke, det var inte illa menat hoppas att du inte tog illa upp jag är bara lite uppretad på den datorn, jag hittade en nerladdningsbar Master Boot Record på IBMs sida så jag ska prova den i morgon för nu ska dottern sova snart.
Jättemånga tack Göcke!
VH albin1967
det är OK, jag är en garvad räv, och vill bara att ni skall lyckas få igång
burkarna när ni har problem. och jag tror även de andra som kommer med tips tänker lika.
mvh göcke

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem