Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Switch eller router

Switch eller router

Hej , Jag har skaffat en dator till min dotter och gick till affären för att köpa en router men fick en switch i stället : har kollat lite på nätet och förståt att det kan kanske räcka me det, men är väldigt osäker och min kompis säger att jag visst behöver en router .. Undrar om nån kan hjälpa mig me det och kanske även föklara lite skillnaden på router och switch ?

Vi vill båda surfa ute på nätet så det funkar helt enkelt inte med en dator .

Tack på förhand Bea
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

Bea !

Jag tror att om man förklarar i sin affär vad man vill ha.Som i ditt fall så
hade du fått en router i och med att ni ville surfa samtidigt.Men det är
just det där osäkra.Man har svårt att förklara i denna djungel.
Bea, jag tycker att du råkat ut för en oskicklig säljare.
En skicklig säljare borde via kontrollfrågor kunna lista ut om du behöver en router eller en switch. Varför inte använda sig av 2 A4-papper. Det ena visar routerlösningen, det andra switchlösningen. Att sedan via dessa papper kunna lotsa kunden rätt borde vara en smal sak.
Hej Birger Jag tycker att felet ligger just hos försäljaren jag sa att jag vill ha en router men fick en switch så jag visste ju vad jag ville ha men han strulade me sin kunskap och ville bara sälja nåt " tycker jag att det verkar som " för om han nu har en annan lösning så borde han ju stanna upp och föklara hur han hade tänkt sig detta , eller har jag fel ? .Ja det är inte alltid så lätt att va konsument *L*

Bea
Annons
Har du en Switch eller Router D-Link? om Router så finns ett litet hål vid
dc = strömadaptern går in ta en nål håll i 20 sek dra ut strömmen håll kvar nålen ca 20 sek till när detta är gjort så har man nollställt routern!
Ta reda på vad för Firmware det finns att hämta sen sätt Firmwaren i mapp
på skrivbordet så du ser villken version sätt igång routern efter ca 30 minuter så "Ring" kallas plinga routern och instalera fimwaren, SURFA.

Brukar finnas en manual med annars finns detta på nätet, kolla upp vad ni har först så det blir rätt Firmware! har fått en del d-link 604or som många tror är kassa men då har dom inte tatt den nyaste firmwaren som är tillgänglig.
Aha det va lite info att dela med sig ska nämna det till en kompis som har lite problem .

Tack Vanheden
Om man har 2 nätverkskort i ena datorn kan man använda den som bredbandsdelare. Ett nätverkskort är ju ganska billigt.
I datorn med 2 nätverkskort gör man sen inställningen att tillåta dela internetanslutning. Datorn måste ju såklart vara på hela tiden.

En temporär lösning man kan använda om man t.e.x ibland vill koppla upp 2 datorer samtidigt. Kräver lite kunskap att ställa konfigurera det men finns lite guider på nätet. man måste ge den ena datorn en privat ip-adress.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem