Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Klockningsgräns?

Klockningsgräns?

Hej,
Jag har en AMD Athlon(tm) 64 Processor 3000+ (1,8ghz).
Nyligen klockade jag den från 1.8 till 2.3ghz. Jag undrar hur långt jag kan klocka den innan den mår dåligt.

Efter clockningen var det typ ingen skillnad på temperatur på processorn.
Vila: 33 grader
Max (efter spel): 41 grader

Man säger ju att AMD processorerna jobbar på ett annat sätt än intel. Och som i mitt fall där det är en 3000+ så står det 1.8ghz men jobbar som 3ghz.
Nu när jag har klockat den, hur mycket motsvarar det?

Är det säkert att klocka processorn mer, eller är det redan för mkt?
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

en fråga till bara: temperaturen på hårddisken ligger på 55 grader, är det rimligt?
Intressanta Länkar Ioan...Xenix
Verkar om om man först får lära sig och sortera för mig en del okända begrepp, sen gå in lite mer på djupet innan skiftnyckeln och polygriptången åker fram.

Tackar även för tipsen om de där proggen...ska leta upp dem så de ligger hemma när det är dags...

//Breeze
Breeze du ska absolut inte klocka nånting om du inte förstår vad du gör.
Och jag hoppas ni förstår att om ni vill att datorn skall leva länge alltså längre än 2-3 år så ska ni inte klocka för så fort ni börjar så förkortar ni livslängden på processornmed flera år. Och det handlar inte bara om värmeutveckling utan om ledarna på kislet börjar läcka när ni överklockar. Och ja den självklarar risken med att ni grillar processorn den finns alltid där även om de flesta nya har inbyggt skydd mot sånt. Eller ja om ni överklockar någon annan komponent så kanske ni grillar den.

Micke din hårddisk är i varamste laget borde ligga några grader lägre då maxtempen på en håddisk inte skall överstiga 61 grader.