Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Varför är det virus...ibland

Varför är det virus...ibland

Har nu bytt ut ett par av datorerna hemma, och eftersom en av de nya är en Dual Core med ett 64 bitars Win XP har jag haft lite strul med brandväggar och virusprogram....så jag har testat några olika.

Vad som nu slått mig är hur olika de olika antivirusprogrammen bedömer suspekta filer.
Jag har en del "cracks" liggande på en hårddisk...Anti Windows Product Activation, några spelcracks så jag slipper använda CD skivorna och lite annat gott och blandat.
AVG Free som jag använt i årtal har inte gjort några utslag på de här filerna, men så provade jag Avast....då hade jag plötsligt 150 virus på datorn ungefär och när jag tog bort Avast och la in AVG Professional så var jag nere på 4 till 5 virusfiler. Och dessa filer har jag i vissa fall haft på datorn i 2 - 3 år och aldrig tidigare blivit varnad för.

Det här Anti WPA Kill som av Avast bedömdes som riskfyllt var OK av både AVG och Norton...men en annan aktiveringsfil som godkänts av AVG Free var en Trojan enligt AVG Professional.

Vad är egentligen Virus och Trojaner om man får olika besked av olika program. Tilläggas kan att samtliga testade antivirusprogram har varit uppdaterade med dagsfärska virusdefinitioner.

Vad ska jag lita på är rätt....?

//Breeze
Antal svar på detta inlägg: 10
Breeze:

Jag har råkat ut för samma sak att olika program reagerar olika på vad som kallas virus eller trojaner etc..

Det kan ibland vara så att programmen reagerar på att det är ett "crackat" spel/program

Själv bestämde jag mig att hålla mig till (F-secure antivirus 2006.)

Men man ska i allmänhet vara mycket försiktig med att ladda ner crackade program/spel från filesharing ställen då dom kan innehålla skadlig programkod!

Breeze !

Vissa program vill ju att du skall uppdatera och betala,Därför tar dom
med virus,trojaner,malware och framförallt ofarliga cookies för att det
skall se värre ut än det är.

Jag har ett program som kallar coockie för Bad Sites.Det låter ju hemskt.
Men en cookies kan inte vara farlig,så det är ju rena nonsens.

Pengar är allt i denna värld.

Gå in i din säkerhetscentral.Står det PÅ och lyser grönt på tre ställen
så har du gjort vad du kunnat.

Det finns idag 150.000 kända virus och annat "skit" som Göcke säger.
Mitt program uppdaterar sig med 15-20 smittade filer i veckan.Sen har vi
dom som ingen vet finns ännu.
Det underliga här var ju att AVG reagerade olika beroende på om det var Free versionen eller Professional. Det är ju i grund och botten precis samma program, men med helt annan support för Professional versionen... menande att de använder samma sökmetoder och samma virusdefinitioner.

Avast blev jag lite tveksam till då det verkade ropa "Kritiskt Sjuk" för bara en ynklig liten nysning.

Annars så det här med att åka på ett virus är ju oftast betydligt överdrivet, de flesta är ju ganska enkla att rensa bort....men sen ska jag ju erkänna att jag aldrig åkt på något av de där elakare sorterna...ännu !
Mitt AVG Free har alltid motat skiten i grindhålet...ja förutom de som jag medvetet har lyckats med att aktivt ta hem förstås.

Men...nu är det slut med AVG Free....klarar inte av 64 bitars Windows så det lutar mot att man får plocka fram plånboken och köpa sig ett bra skydd, och det lutar mot AVG Professional eftersom det även har en inbyggd brandvägg som klarar nämnda 64 bitar....sen spelar ju de goda erfarenheterna av gratisversionen också en avgörande roll i valet.

//Breeze
Annons
Läste i en test att Kaspersky antivirus är överlägset.Om du nu ändå
skall till att köpa.Så varför snåla.

www.antivirus.se/ - 5k
Jag har Kaspersky och bättre antivirus finns inte !
Tar lite av cpu och minne, reagarar inte i onödan och är som sagt BÄST!

För trojaner mm använder jag
Spywareblaster ( som ligger aktiv i bakgrunden )
Spybot (search & destroy)
HijackThis
mm

hämtade från http://www.castlecops.com/
Kaspersky kan man ju testa...har inte gjort det tidigare, men funkar det ihop med 64 bitars ?
Får nog kolla in det lite närmre vid tillfälle

Tack för tipset.

//Breeze
Nu har jag kammat Kasperskys site, tagit hem dokumentationen och skummat igenom 281 sidor....men ingenstans hittat något om att det stöder Win X64.

Ni som använder Kaspersky....nån som även har Win X64, månne ?

//Breeze
Nu så....nu hittade jag en liten, liten sidotext i ett Pdf dokument på leiakes länk som bekräftar att Win XP X64 stöds av Kaspersky.

Man får väl ta hem en trial och se vad det går för....

//Breeze
http://www.avast.com/eng/avast_4_home.html

Ska vara bättre än krashpesti om du kör minst en sökning per dag.

Och den är för både 32 och 64 så tuta å kör!
Kaspersky är aktivt hela tiden och söker efter hot då man surfar och varnar om en sida försöker köra script.
Det stör inte med popup fönster inte heller är det krångligt att installera eller configurerar.
Men avast är säkert ett bra gratisalternativ :)

Förstår dock inte varför varför det skulle vara bättre om man kör minst en sökning varje dag?
I mina ögon inte ett bra program utan ett dåligt eftersom man måste söka manuellt "varje" dag.
En gång i veckan räcker tycker jag, om man nu anser sig vara utsatt för virus som programet inte varna för. Vilket inte behövs med kaspersky, för det varnar användaren i god tid!

http://pcworld.com/article/124475-1/article.html

Men huvudsaken är att man inte är smittad med virus och inte sprider det vidare

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem