Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorskärmen som tv?

Datorskärmen som tv?

Hej! Min tv har lagt av & jag är inte särskilt sugen på att köpa en ny. Kan man koppla videon till datorn, så videon tar emot signalen, & datorskärmen blir tv-skärm? Helst utan alltför mycket krångel...
Linda
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Nja det tror jag inte.!
Om du inte har en väldigt avancerad video med datorredigerings utgångar.
Det enklaste är att gå och köpa sig ett litet tv-kort på en USB-pinne.
Du sätter kortet på antennsladden och stoppar in i valfri USB-port.
Installerar programvaran=Klart.
Kostar 600-1500 Kr.

Här är ett exempel:
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1085600&node=512

/Eg
il
Du måste köpa Tv-kort.Nu börjar ju digitala sändningar så tänk på det.
Jag tippar att ett TV-kort kostar 1000-1500:-En ny tv får du ju för 2.500:-

Jag skulle aldrig sitta och glo på en dataskärm en hel kväll.Det blir nog
tröttsamt.
Tack för svaren, ska fundera lite... Kollar inte så ofta på tv, jobbar mycket kvällar, så mesta tv-tittandet blir ändå på nätet, svt:s repriser & så'nt. Drar fram fåtöljen till datorbordet, inga problem. Tack som sagt i alla fall!
Linda
Annons
Jag blev lite nyfiken på detta med TV till datorn. Måste man tänka på något speciellt när man köper ett TV-kort? Antar att det beror på hur man tar emot "TV-signalerna", själv har jag kabel-tv från comhem...
Är det alltså så finurligt att man slipper öppna burken? Bara att peta in i USB-port, det är ju fantastiskt.
blueId_1 !

Har du kabel-TV så har du redan digitalt klart.Men när Gävle är klart
vet jag inte. USB 2,0 skall det vara.Egil:s länk för 890:- blir bra.

Gävle är ju redan klart!he,he
Japp Gävle är digitalt o klart, men jag funderade på om man kanske även måste tänka på HUR man får TV-signalen till sig, dvs om man har digital-box från Boxer typ eller om man har comhem (som jag har)?
Men det kanske inte är ngn skillnad då? Huvudsaken är att jag håller koll på att kortet klarar digital-tv?
Det heter DVB då.Inga problem. Lycka till
När jag bodde i ett Combort-hus så funkade det inte att använda ett dvb-t-kort för att se de marksända kanalerna eller de övriga kanalerna i kabeltv-nätet. Det beror väl på att man sänder analogt inom nätet.
Bara så du tänker på det.
andreas: Hur löste du det då då? Känns dumt att prova köpa ett sånt här kort också får man det inte att funka...
Kanske ska man ringa comhem och fråga...men det drar jag mig för, för sist jag skulle ringa dem så fick man först lyssna på en j-kla massa reklam INNAN man fick börja knappa bland alla nummerval för att komma i rätt kö...*suck*
Alltså, jag lånade bara kortet av en kompis för att testa så jag lade inte ner nån tid på det mer än att jag konstaterade att det inte funkade. Däremot så funkar det fint med ett analogt tv-kort.
Jag testade det där digitala kortet med en bordsantenn också och då fick jag in lite kanaler, men det är ju beroende av signalstyrkan och så vidare om det kan funka med en sådan typ av antenn.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem