Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Skicka IP automatiskt

Skicka IP automatiskt

Jag har satt upp en FTP på en dator med dynamiskt IP. Nästan varje gång jag startar om datorn ändras alltså mitt IP.
Jag skulle vilja ha ett program som körs automatiskt varje gång jag startar min dator och då läser av mitt nya IP och mailar (alternativt ICQ:ar) IP-numret till några utvalda användare.
Är det någon som känner till om det finns något program med denna funktion?

(alternativet är ju att skapa sig ett "fejkat" fast IP på någon betaltjänst, men just nu är jag mer intresserad av att skicka ut mina IP-förändringar istället)
Antal svar på detta inlägg: 9
Kolla här
http://www.no-ip.com/


"Applications
No-IP Free DNS has endless uses. Remotely connect to your computer from work. Run a personal website, access your DVR, run a FTP, game, or mail server. The options are endless."
Aha, de hade den funktionen gratis. Har haft det på prov på ett annat ställe tidigare. Var dock inte helt stabilt. Tack för tipset Huckleberry

Är ändå intresserad av om det finns något program som kan skicka IP automatiskt. Borde ju inte vara så svårt eftersom det är ganska öppna uppgifter. Syns ju t ex helt öppet om man är i samma IRC-kanal.
Telemundo det är inte alls säkert att det är användares IP-nummer du ser på irc. De kan va bouncade eller kör med screen på andra burkar eller bara spoofa sin egen ip-adress.

Och det låter ganska omtändligt att skicka mail med ip-nummer till folk när det är så otroligt mycket enklare att använda någon av de gratis DNS tjänster som finns och bara använda programvaran som finns till dem för att uppdatera DNS:en automagiskt när du byter IP. Ett mail kan du aldrig lita på att det kommer fram.
Annons
Ska höra med en polare som har koll på sånt
Tror dock att han kommer ge mig samma tips som jag gav dig, men ska kolla.
Rob: Eftersom det är min egen IPadress så vet jag att det är rätt när jag kolla via IRC, men skit i det för det är inte relevant just nu.

DNS-tjänsterna är bra, men jag är ändå intresserad av att veta om möjligheten finns.
Angående tillit till mail så litar jag fullständigt på att de kommer fram. Mailsystemen är mycket pålitliga och jag har då aldrig varit med om att mailen inte kommer fram. Mailproblem beror för det mesta på användarfel(förstora bifogningar, felaktiga adresser osv). Det kan vi dock också lämna därhän, annars går tråden snart ur spår.

Huckleberry: Jag är tacksam för hjälpen. Som sagt är jag intresserad av möjligheten av funktionen.
Alla mail kanske inte går fram.Men om dom inte gör det så får man ju
besked om detta nästan omgående.
Vad har du för internetleverantör, Telamundo? och vad för typ av bredband? Fiber, xDSL?
Detta är en annan sida
http://www.dyndns.com/

Annars verkar det inte finnas någon mjukvara för just detta, men många som jag pratat med säger att vissa routers ska ha någon funktion för detta.
Sen så kan man beställa fast ip från sin ISP, ialla fall från BBB
Fajjer: BBB xDSL

Huckleberry: Jag får väl nöja mig med dyndns eller liknande. Vet att jag kan beställa fast från BBB men då blir man begränsad till ett IP oavsett antal datorer och det vill jag inte.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem