Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Trojaner spyware och hijackers mm

Trojaner spyware och hijackers mm

**Förklaringstråd**
Tänkte skriva lite om dessa elaka angrepp som man kan bli utsatt för på nätet.

*Trojaner*
Det finns ett flertal olika slags trojaner och det ska mycket till för att man ska bli utsatt för dessa. Då får man nog vara ute och surfa på vääääldigt suspekta sidor

*Remote Access Trojans =Ger angriparen full kontroll över den utsattes system

*Denial-of-service attack (DoS) Troj...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

"Bubben" Jag använder C Cleaner ganska regelbundet och jag tycker att det är ett bra hjälpmedel att bli av med coccis, finns det något bättre alternativ, jag tror att jag ska ändra mina datorkunskaper från en 2a till en 1a i min profil.



xyz.
Först så kan du läsa själv att Google toolbar inte är en trojan, dock triggar den en trojan. Vilket jag aldrig har påstått att den inte kan göra, inte heller har jag sagt att den är säker. Enbart försökt förklara att den i sig själv INTE är en trojan. Mycket viktigt!!
Sen stod det något om ett mail från asien och någon filändelse? Ja vem öppnar mail från asien med okänd avsändare?
Jag har inte ens förhandsgranskning på min mailbox, vem har det?

För det andra ang. informationen som den kan ge till andra så har jag inget att vara rädd för. Alltså jag har inget att dölja i min burk, inte heller är jag lyst av polis eller dyligt. Alltså den informationen som de får reda på är inget som jag anser vara skadligt mot mig som person el. min egendom.
Om jag inte misstar mig så handlar det om USA?hmm jag bor i sverige och inte kan vem som helst begära info hur som helst i sverige?
Tex så måste polisen ha husransaken för att öppna bildörren vid nykterhetskontroll.
De måste klart å tydligt känna alkoholdoft från bilen för att de ska få öppna ( alltså brottsmisstanke) annars har de ingen rätt. *exempel bara hur skyddade vi är i sverige*

Sen så finns det fullt av liknande sätt i samhjället för myndigheter el. företag där de kan "spåra" el. få information om dig och din familj

Det är lite Conspiracy Theory över det hela
låsa in sig och slipa bort fingeravtrycken , mm det är nog det jag får göra

Bara för de skriver om det på IDG betyder inte att det är "farligt"
Sverige är ledande i IT så är kunskapen väldigt hög så chansen att folk ska drabbas negativ är väldigt liten.
Då spam mail kommer på svenska och är personligen riktad mot dig som person med namn osv , då kan man nog reagera. Men än så länge, ta i trä, är det relativt lugnt på nätet för "svensson". Värre är det för storföretag och personer som jobbar för dem. Då de har fler kontakter utomlands och kan på så sätt smittas via mail, cdskivor mm

Kör Ccleaner , den är utmärkt

jag är inte rädd när jag är ute och surfar
Huckleberry:

Ok..förlåt!

Jag trodde "spyware" gick under samlingsnamnet "trojaner"

Och..jag ska inte säga för mycket men APB, RIAA, FBI, CIA skulle bli överlyckliga om dom kan kolla sökningshistoria på Piratebay, nordicbits, demonoid etc..

Du säger att du inte är rädd när du surfar..inte jag heller men däremot kan man vidtaga försiktighetsåtgärder!

Annons
Huckleberry:

Nu har jag pratat med min vän och han sa att "en del" sökningar skickas till Myndigheter i USA som ex. FBI

Om det är sant eller inte kan jag inte svara på..


ja och vad skulle du göra åt det då Bubben
Kina och Storbrittanien mfl. kanske tittar på vart du surfar också.
eller någon annan mer ondsint varelse på vår planet.

Vi kanske skall upge åt dej att skapa ett nytt transmissionsprotokoll
som är osynligt.

Jag håller med Huckleberry, att det är lite Conspiracy Theory över det hela.

Dra ur jacket i väggen och sluta surfa på nätet.
är vad jag kan rekomendera för paranoida.

du har mer att oroa dig för från enskilda personer som vill bråka.
för de tror att de kan göra som de vill (under en annonymitet som de tror att de har)
Göcke:

Nej..man behöver INTE vara paranoid för att läsa om alla journalister, antpiratbyrån, RIAA, FBI, CIA m.fl som jagar fildelare eller ev. terrorister!

Däremot ska man nog som ungdom se till att skydda sig REJÄLT från topp till tå med krypterade nätverk och Bästa antispywareprogrammet, brandväggen, antivirusprogrammet och INTE använda program som kan logga ens sökningar m.m

Sen om man som du m.fl bara använder internet till att söka info eller läsa lite dagstidningar behöver man INTE oroa sig!

Men andra som använder internet FULLT UT kanske bör veta vad dom håller på med och att kunna skydda sig ordentligt!

Personligen gillar jag inte övervakningssamhället vare sig åt höger eller vänster och ej heller privatpersoner eller företag som sysslar med sånt!

(No offense)

Kan meddela att FBI inte får agera utanför USAs gränser utan det är då CIA som har hand om det.
Klart, har man saker som är brottsliga på sin dator eller sig själv som person så ska man vidta försiktighetsåtgärder, men annars?

Det är ju faligare att titta på "fel" person på krogen än att surfa på nätet
Jag lägger ner denna diskussion nu men jag tror att piratpartiet har mer info i frågan i framtiden..

Ciao..!!
Här finns mera info och länkar i ämnet övervakning
http://stoppa-storebror.se/
http://www.epic.org/privacy/tools
.html
Eftersom tråden gick lite överstyr fast min mening med den var enbart i informationssyfte, men då det som skrevs ifrågasattes så postar jag den igen för jag anser att det är viktigt att veta vad de olika hoten är och hur man skiljer på dem.
Frågor tas helst inte under tråden, skapa en ny
tack

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem