Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Säkerhetskopiera dold partition?

Säkerhetskopiera dold partition?

Jag har en IBM T40 som har en dold partition. På partitionen i fråga så finns de filer som möjliggör att man kan återställa datorn så som den var då den lämnade fabrik.
Man når recovery-menyn genom att trycka på en knapp på datorn som heter "Access IBM".

Mina frågor är följande:
1. Jag skulle vilja ha återställningsfilerna på en DVD-skiva. Är det möjligt att synliggöra partitionen och bränna ut filerna? Kommer det gå att ominstallera från skivan?

2. Om jag vill byta ut hårddisken så vill jag också gärna flytta med mig innehållet i partitionen. Om det är möjligt att göra det, är det i så fall också möjligt att komma åt återställningsfilerna från "Access IBM"-knappen?
Antal svar på detta inlägg: 4
andreas !

Det är ju en önskedröm du har.Jag tror att,som det heter på svenska,
produktåterställningsskivor endast går på den dator du har.

Annars vore det ju fritt att skapa kopior och sälja på postorder.He,he

Möjligt jag har fel.Det finns ju folk som kan allt,men jag tycker det
låter osannolikt.
fråga 1. Japp det är fullt möjligt att synligöra partitionen i linux.
Det är bara att köra in nån live cd eller usb minne o bränna ut. sedan om det faktiskt går att bränna ut de filerna så att det fungerar det ha rjag ingen aning om, men jag vet att det går o komma åt den lilla blå knapp partitionen igenom linux.
Rob: Det låter ju bra. Tack!

leiake: Jag höll ju på i våras, innan jag visste att återställningspartitionen fanns, med att installera från en vanlig XP-skiva. Men när jag angav licensnyckeln så funkade det ju inte att gå vidare eftersom det var en speciell "IBM-nyckel" som skulle anges. Så det är kanske omvänt också att det inte skulle gå att köra återställningsskivan i andra datorer.

Det skulle kännas tryggt med dubbel backup, inte minst om jag skulle vilja byta hårddisk... Det skulle ju vara snullet om jag står där och inte längre kan använda min licens...
Annons
med norton/symantec ghost kan du säkerhets kopiera dolda partitioner.
eller acronis
http://eu.acronis.com/
partimage
http://www.partimage.org/Main_Page
G4U
ht
tp://fbim.fh-regensburg.de/~feyrer/g4u/

vad jag kom på just nu

klipp o klistra länkarna

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem