Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Val av bärbar dator

Val av bärbar dator

Jag är kassör i en förening och vi ska byta ut vår Win 98 maskin mot en bärbar hade vi tänkt oss. Vi har verksamhet på flera ställen så vår anställde kan behöva ta med datorn och koppla upp sig.
På den ska köras
1. Bokföring, SPCS
2. Medlemsregister
3. Ordbehandling, Powerpoint
4. Internet, Epost
5. Löner SPCS för 1 anställd (eventuellt lejs detta bort)
6. Hantera bilder från digitalkameran.
Dessutom har jag tänkt skaffa en lös HDD med USB2 som av säkerhetsskäl en spegling (programvara?) ska kunna ske mot varje vecka eller vid behov .

Är det något speciellt som jag ska tänka på med tanke på framtiden?
Min 512 RAM. Kanske 1024.
Processor? Egentligen tror jag inte det spelar någon roll men är det någon jag ska undvika? Gärna en utförlig genomgång av läget nu och tankar framöver.
Trådlöst ska givetvis finnas.
Duger XP Home?
På kontoret hade jag tänkt att utnyttja från "gammdatorn" Sonys 19" skärm och Logitechs trådlösa tgbord och mus.
Nyttiga synpunkter emottas tacksamt framför allt varningar. Kan även skickas till min mail om ej av allmänt intresse på IS
Antal svar på detta inlägg: 4
Hej Birger !
Jag är ingen "storexpert" men jag har hållit på med datorer i mitt privatliv i många år nu så jag kan delge dig mina synpunkter på din fråga.

1) 512 MB räcker säkert för det du beskriver att datorn ska användas till. Men det är definitivt ingen nackdel att sätta i ytterligare ett 512 MB-minne.
Själv köpte jag en bärbar (Toshiba Satellite L10) förra året och den hade 512 MB ramminne. Sedan fick jag tag på ett begagnat 512 MB minne på Blocket och köpte det för en tycker jag billig penning och satte i det på den lediga minnesplatsen. Och datorn blev definitivt mycket snabbare.

2) Win XP Home duger utmärkt och det brukar för det mesta vara installerat på den bärbara när man köper den.

3) Idag har de flesta bärbara datorerna ett inbyggt trådlöst nätverkskort. Så man behöver inte hålla på med tex. ett PC Card med wireless nätverksfunktion.

4) Den jag köpte (Toshiba´n) såldes till ett nedsatt pris ca 6 700:- vill jag minnas. . Kruxet med nedsatta priser är bara att för det mesta säljer affärerna ut utgående modeller till nedsatta priser. . Och de talar givetvis inte om att priset är nedsatt därför modellen är utgången. . Och köparen går för det mesta på det och tycker att de fått tag på en jättebra, billig dator. . För min del var det så och jag är i och för sig fortfarande nöjd med den. . Men det var bara så att när jag ca. en mån. efter köpet gick till in på Toshibas hemsidor och letade efter uppgifter om den modell som jag köpt visade det sig att den redan hade hamnat bland utgångna modeller.

5) Kontrollera att det finns minst 2 st USB 2.0 uttag och inte bara USB 1.1 De ser nämligen helt lika ut utifrån sett. . Jag hjälpte en bekant med deras bärbara (som de köpte i juni 2003, så den är ju inte så gammal tycker jag i alla fall). . Det var nedsatt pris även då de köpte den (men den kostade
12 600:- då, priserna har ju gått ner betydligt de senaste åren). . Och mycket riktigt det visade sig att USB uttagen bara var USB 1.1 och det fanns inget wireless nätverkskort i datorn. . Så när jag försökte ansluta till mitt trådlösa nätverk med en sk. trådlös nätverksadapter som skulle sättas i ett USB uttag så visade det sig att den krävde USB 2.0 så det fungerade inte. . Däremot fungerade det att ansluta den trådlösa optiska musen (för notebooks) som jag hade. . Det är nämligen mycket smidigare att ha en mus istället för "mus-tryckplattan" som finns på de bärbara datorerna.

Det här blev kanske ett alltför långt inlägg men det kan inte hjälpas. . Jag tror inte att du behöver kosta på dig en alltför dyr ( 12 000:- upptill 20 000:- ) dator. . Och vilket märke har nog heller inte så stor betydelse bara det inte blir ett helt udda märke bara för att priset var lite lägre.

Det behöver inte finnas någon diskettstation (A:) för den "gamla" typen disketter. . Det är mycket behändigare med en som jag kallar det "Pinne".
Dvs. ett USB-minne ( 256MB, 512MB, 1GB eller ännu större om man nu behöver det ). . De "gamla" disketterna var ju bara på 1,44 MB.
Själv har jag bara en 128MB-pinne (USB-minne) men det har hittills räckt mycket bra. . Jag använder det minst var annan dag för att flytta olika saker mellan min fasta dator och den bärbara. . Eller också har jag "Pinnen" och min bärbara dator med mig när jag ska besöka någon bekant och hjälpa dem med deras dator.
Nu får det vara nog för tillfället.
Skall man köpa en bärbar dator då skall man var väldigt på bettet.

Man tror det är paradiset att springa runt med sin dator och leka.Men det
kan jag säga dig AXE och Briger.Gå inte på den minan.Bärbar är till för folk som
rör sig i affärslivet.För oss andra en ren leksak.

Detta är min enskilda uppfattning.Toshiba är för liten,och ynklig kapacitet.

Skall du köpa nytt så köp en stationär med ett grymt gafikkort+ plus en
skärm 20-21 tum.Det är grejer. 15-20000:- för allt.

Jag köpte e ny skrivare oxå.Den skrev så fort och med ett sådant väsen
så mitt hjärta höll på att stanna.1 sida på 0,0001/sek.och arket flög ur
maskinen och slog mig nästan medvetslös.He,he
leiake !
Jag är ledsen för din del men jag håller inte alls med dig. . Du har uppenbarligen inte alls använt och jobbat med en "modern" bärbar dator.
En Toshiba är inte alls för liten och ynklig när det gäller kapaciteten.
Hela sommaren satt jag ute vid trädgårdsbordet med min Toshiba och wireless uppkoppling till Internet. . Allt fungerade superbt och åtminstone för de funktioner som Birger talar om i starten av denna tråd kan jag inte se att det skulle vara några som helst problem.

Utvecklingen de senaste åren (kanske året) har gått framåt väldigt mycke när det gäller bärbara datorer. . Det är bara att titta på hur försäljningen av bärbara har ökat medan stationära halkar efter. . Och det är definitivt inte så att alla dessa nya köpare har gått på en nit och att de kommer att bli missnöjda, så där har du helt fel.

En sak som åtminstone jag för min del tycker att man ska satsa på är att skaffa en liten trådlös optisk mus till den bärbara datorn. . Det fungerar skapligt bra med tryckplattan men det blir mycket, mycket bättre med en trådlös mus. . Ytterligare en fördel med en modern bärbar är att det finns ett inbyggt trådlöst nätverkskort. . Så om det finns ett trådlöst nätverk inom nåbart avstånd så är det bara att koppla upp sig och pang bom så är man ute på nätet. . Inget krångel med modem, router, sladdar mm.
. . . .
Annons


du kan i stort köpa vilken bärbar dator som helst.
om du inte skall ha den att rita 3D eller spela avanserade spel.

köp till med så mycket minne du kan få rum i på datorn.
inget att knussla om. (2-3Gb)

En så stor hårddisk som möjligt om du skall jobba med bilder.

Fundera sedan på om du skall vänta tills du kan få en svensk Vista i din nya efter nyår. Säljställena lockar med både det ena efter det andra
och det är rena lurendrejeriet.
Man höjer priset på OS-et för att kunna prångla ut Vista som uppgradering.
och lovar 500kr tillbaka om man reggar sig för XP.

om du skall sitta mycket vid maskinen och skriva så kolla tangentbordet och
glassigheten på skärmen, det är två saker som man ångrar att man inte hade testat före. Har man stora labbar så är ett minitangentbord rena
glädjedödaren.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem