Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Admin eller Priviligierad användare

Admin eller Priviligierad användare

Hur viktigt är det att man inte hela tiden är inloggad som administratör ?
Utan att man "kör" som priviligerad användare ( så heter det i W 2000 ) eller som begränsad användare ( så heter det i W XP, tror jag ).

Jag är "ensamsittande" ( har ändrat ensamstående till detta, eftersom jag inte står vid datorn och Tv´n ) och ingen annan använder min dator.

Jag vill minnas att jag har läst någonstans att man helst inte ska vara inloggad som administratör hela tiden. . Som sagt hur viktigt är detta, är det någon som har synpunkter eller fakta att bidra med ?

När jag är inloggad som priviligierad användare är det flera program som inte kan "gå ut" och hämta uppdateringar automatiskt. . Utan då och då måste jag då logga ut och gå in som administratör istället.
. .
Antal svar på detta inlägg: 5
Jag kan inte riktigt svaret på denna fråga, men jag är alltid inne som Admin, sen har jag min brandvägg som sköter vilka program som får och inte får tillgång till nätet.
Detta är bara för att jag inte orkar hålla på och logga in och ut bara för att ändra på inställningar & dyl. Men som sagt var detta är hur jag gör, sen finns det säkert nån som vet exakt hur man ska bete sig för att det ska fungera på bästa sätt!(Jag är oxå "ensamsittare".
Datoradministratör
Begränsat
Gäst
är de konto former du använder i XP home

Om du installerar mycket program och administrerar
så är det Datoradministratör du skall vara
och du kan vara det hela tiden. ingen anledning att ändra.
helst inte ska vara inloggad som administratör hela tiden
Då undrar jag varför?
Seriös fråga!
Annons
Huckleberry, det är nog mest för att man inte skall "råka" göra ändringar av misstag som man sedan inte lyckas ändra tillbaka. En säkerhetsgrej helt enkelt som är ganska löjlig (enligt min åsikt).
Barnspärr tills de själva knäcker lösenordet

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem