Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Hemmagjord test av antivirusprogram

Hemmagjord test av antivirusprogram

I den sista datatidningen som jag köpte så fanns det 4 fullversioner av olika antivirusprogram, så jag fick då för mig att jag skulle prova, hur mycket dessa påverkar datorn.
Jag hade tidigare på den här datorn kört Panda IS 2006, och när jag installerade detta så tog det nästan tvärstopp. Jag nedgraderade då till Panda Titanium 2005 och fick en någorlunda fungerande maskin.
Det här är min reservreservdator och den har några år på nacken.


Dator:
AMD 1200 mhz,
256 mb ram

Uppstart av datorn utan installerat antivirusprogram 50sekunder

Virusprogrammen körda i förinställt läge.

Eftersom datorn var nyligen ominstallerad så fanns det inte så mycket att testa att skanna, men jag körde igenom Programkatalogen på C:-disken.

Den här testen säger egentligen inte så mycket om hur programmen fungerar, men samtliga gav en helt ok dator.
Några av dem hade också bra funktioner, ex Kasperskys, där man som en extra inställning kunde låsa registret.
Några av programmen söker inte efter sk.rootkit, och det är natruligtvis en nackdel.

Skannad katalog:
Programkatalogen 1,1 gb och innehållande 11465 filer
--------------------------------------------------------
Panda Internet Security 2007
Uppstart av datorn 1 minut 15 sek
Skanning av Programkatalogen: 4 min. 30 sek
Uppdateringen fungerade inte.
--------------------------------------------------------
Kaspersky Internet Security version 6
Uppstart av dator 1 minut 5 sekunder
Skanning av Programkatalogen: 14 minuter
Långsam uppdatering
Möjlighet att låsa registret.
---------------------------------------------------------
AVG 7,1,34 Free version
Uppstart av dator 1 minut
Skanning av Programkatalogen: 4 min. 30 sek
Snabb uppdatering
Ingen brandvägg.
Avast Antiviurs Home edition 4,7
Uppstart av dator 50 sekunder
Skanning av Programkatalogen 9 min 40 sek
Snabb uppdatering.
Möjlighet till något sort BOOT skanning.
Det enda program som upptäckte ett virus i restorekatalogen.
Antal svar på detta inlägg: 6
Intressant
Ska själv köra ett test på min burk för skoj skull
Har provat lite olika virusprogram, bl.a Norton, Panda men tycker personligen att AntiVir håller måttet och inte tar för mycket datorkraft.
Använt det i sex månader och är virusfri.
Har testat och levererat många av dom förekommande antivirus på marknaden under 8 års tid, och enligt min högst personliga åsikt ser det ut som följer :

Panda Antivirus - Skyddar bra. trögdrivet, suger CPU och RAM torrt....

McAffe - Som Panda men något mer lätt drivet

CA E-trust - Fungerar bra ,men måste konfigureras, ger ett fullgott skydd.

Norton - Kan nästan stoppa en Duo Core CPU alldeles själv! Sämsta skiten jag har stött på. Otroligt resurskrävande, och många onödiga funktioner och skydd.

AntiVir - Enkelt antivirus som skyddar mot det mesta, men långtifrån allt, dålig på uppdateringar, men tar inte så mycket kraft.

Kaspersky - Alldeles för långsamt i sökningar, och dåliga uppdateringar.

Symantec Corp 10 - Det mest överlägsna av alla antivirus på marknaden! Skyddar mot allt, vad jag vet, tar ingen större kapacitet i anspråk, och är grym på uppdateringar, kompletteras med fördel med SPY BOT för att skydda registret.

Då kan man ställa sig frågan varför Symantec lanserar ett program som Norton för privat marknaden, som är så resurskrävande och omständigt, när dom har en mycket bra version i sin företagsprodukt Symantec Corp ?

// X
Annons
Intressant med Symantec.
Jag har själv funderat över varför man inom min myndighet använder just detta program, när jag vet att Norton Antivirus inte är det allra bästa.
Vad är er uppfattning om Nod32
Testade en demo, men vad jag inte gillar är att den lägger till en text längst ner i mailen man får via Outlook Express om att mailet är viruskontrollerat av Nod32.

Kan man få bort den texten genom någon inställning? Jag hittar nämligen inget.
Jag har bara positiva saker att säga om NOD32, har snart kört det i 6 månader och, fungerar felfritt!
Man märker direkt om det kommer nåt skit i burken, det får tokspel och varnar & varnar hela tiden. Det är inte bara nån lite flik nere i hörnet utan hela bildskärmen är täkt av info, så det är ingen risk att man missar det!

Ang. ditt problem med mailen, kan jagtyvärr inte hjälpa dig för tillfället då jag är på jobbet man jag kan kolla på det när jag kommer hem!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem