Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Från Home Till Pro

Från Home Till Pro

Hur blir de om man kör uppgradering Från Home Till Pro ändras alla inställningar eller läggs bara programen som finns i Pro till behöver uppgradera tydlingen om man ska köra fjärskrivbord
Jinsson
Antal svar på detta inlägg: 8
jinsson

töm datorn å sen kan du installera xp :n för då funkar xp:n bäst å du kör en orginal version av xp: så får du ut mer av olika uppdateringar teman mm
Såvitt jag vet så sker endast en uppgradering om du installerar Pro ovan på Home.
Om detta är en nackdel eller ej, kan jag inte svara på.

en uppgradering är en uppgradering.
ett tillägg filer som finns i pro läggs till det äldre OS-et så att den går i PRO versionen, och i detta fallet så var det home versionen, och inget annat behöver göras.
Tanken bakom en uppgradering är ju att inte behöva blåsa hela innehållet.
Annons
ja de var som jag misstänkte ,men var inte helt säker
har nämligen just formaterat om å lagt in ett köpt XP Home men när jag var klar med hela kompisens data var han helt inne med att köra fjärrskrivbord eftersom han har datorn till kammeraövervakning så han kan komma åt den från sin bärbare när han är hemmifrån
Tack Jinsson
Om du bara är ute efter funktionen fjärrstyrning så finns det andra tjänster för detta. Kan vara bra om man har betalt licens för HOME och saknar för PRO. Då slipper man ju köpa två licenser.
Ett exempel på fjärrstyrningstjänst finns här;
http://www.ultravnc.com/

Själv tycker jag mycket bättre om VNC-tjänster än fjärrstyrning. Det underlättar att ha statisk IP-adress. Om man inte har det så skaffar man en "fejkad" statisk adress genom en DNStjänst som t ex;
https://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/

Både UltraVNC och DynDNS är gratistjänster
Ska in å kolla dessa program, är de jobbiga att konfigurera så de funkar bra?
Jinsson de är inte alls svår att konfigurera. Det mesta är inställt rätt direkt. Det finns rätt mycket inställningar i UltraVNC men det enda man behöver göra är att välja ett lösenord och ställa in IP/DNS-namn. De övriga inställningarna kan man fördjupa sig i när man har lust för det.
Dyndns är också enkelt. Man får välja ett DNS-namn på deras hemsida och sedan installera ett litet program som håller koll på när det dynamiska IPt ändras för att hela tiden koppla det mot ditt valda DNS.

Hemsidorna är däremot lite röriga och man kan bli lite förvirrad när man läser på dem.
Man tackar för alla tipsen

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem