Onsdag 17 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn stänger oväntat av sig

Datorn stänger oväntat av sig

HEJ!

Jag har problem med en dator som stänger av sig själv, företrädesvis när jag försöker bränna en film. Den bränner ca 33% av en DVD varpå det slocknar helt.

Det händer också att den slocknar under viruskoll och andra "stora jobb".

Jag använde först Nero 6, men chansade på en uppgradering till Nero 7 utan att det hjälpte.

Jag har letat efter ev. konflikter, kört Registry Mechanic, försökt med systemåterställning, reparerat XP (Home), men inte hittat något som hjälper.

Har även försökt med memtest men inte hittat något.

Någon som har några frächa idéer om vad som ev kan vara fel?

Antal svar på detta inlägg: 9
Har du provat diskrensning samt defragmentering.Det brukar göra
susen.

Defragmentering tar en bra stund så kör den under natten.

Diskrensning kör jag Start/Den här datorn/Hö,klick C.disk/Egenskaper
Jag tror det är som i en sardinburk där.He,he

Prova det skadar ju inte.Lycka till.
Hej!

Jag är inget vidare på datorer,men jag har haft samma problem som du,och när jag lämnade in den på service så visade det sig att moderkortet var kass.Kanske ett tips........
Har du kollat kylfläktarna i datorn
Annons
Tack för tipsen!

Jag har inte gjort någon diskrensning och defragmentering. Tankarna ledde aldrig åt det hållet eftersom jag har så gott om plats kvar på hårddiskarna.
Men som sagt - det skadar ju inte - så det ska jag prova inatt.
(Sedan är det bara att hoppas att det inte ställer till något om datorn slocknar mitt i defragmenteringen)

Kylfläktarna har jag inte kollat handgripligen bara med hjälp av en programvara, så det kanske även är dags att ta fram skruvmejseln..
innan diskrensningen/defragmenteringen.

I och för sig så känns det här med att lämna in på service ett bekvämt alternativ. Det är bara det att min erfarenhet av det är att jag får tillbaka en helt nollställd dator - utan alla dokument och små trevliga program som jag samlat på mig. Ja, jag vet - backup, bakckup, backup! Men det är lätt att missa något och tar en massa tid att göra ominstallationerna. För mig är det det sista alternativet - även om jag har garanti kvar. Men det utesluter ju inte att du "Båsen" har rätt och att jag till slut måste lämna in den.

Än en gång - tack för tipsen!

Jag tar gärna del av fler teorier/erfarenheter.
rubensson!

Efter att ha läst svenkalle:s inlägg,så är jag övertygad om överhettning.
Dammsug datorn och kolla fläkten.

Det finns en termometer HDD termometer som du kan kolla tempen med.
Inte på dig själv,utan datorn. He.he

Men troligen är det inköp av ny fläkt(Missljud??)

Kör inte datorn i natt .Är det övehettning blir det onödigt dyrt.

http://www.rsdsoft.com/zip/hdd_thermometer_setup.exe

Jag hade problem med överhettning och när jag tog bort fläkt och kylare samt CPU så blev jag förvånad över hur mycket kylpasta som man hade använt det, såg ut som när en murare har smetat ut murbruk på en tegelsten och detta efter att moderkortet hade bytts ut hos ett datorserviceföretag, efter att jag gjorde rent och en liten klick kylpasta monterade jag tillbaka allt och sedan dess har min dator fungerat klockrent, jag litar inte på den datorfirman längre.

xyz.
Som tidigare skribenter har skrivit så är oväntade omstarter eller att datorn bara stängs oftas relaterade till hårdvara och inte mjukvara. Är det mjukvara brukar det oftas komma ett fönster som bekräftar att något är fel. Tex bla bla har gjort en förbjuden åtgärd bla bla jidder jidder eller nått.

Men sitter man i lugnan ro och bara gör inget eller väldigt mycket och datorn stängs av kan det vara.
Moderkortet
Nätagget
Fläktar
Grafikkorts fläktar ( datorn stängs av för att inte bränna grafikkortet )

xyz har rätt om kylpastan, en liten klick räcker för att jämna ut ytdefekter och på sätt täppa igen de små håligheter som annars fylls med luft och luft är inte nån bra värmeledningsförmåga
Jag håller med de som tror att det är värmeproblem!

Börja med att damsuga luftintagen, öppna datorn och damsug försiktigt det som går utan att komma åt något kort.
Innan du öppnar datorn stäng av den och ta bort strömkabeln sedan håller du på-knappen intryckt en stund.
Blås rent korten.
I värsta fall ta loss grafikkortet och damsug fläkten som sitter på det.
Hej igen alla hjälpsamma!

Jag tror att era teorier om värmeproblemet var riktiga. Efter en noggrann damsugning av fläktar, cpu mm har jag nu kunnat köra datorn en hel kväll utan att datorn drabbas av "knock-out".

Det program jag använde för temeraturkollen var nog inte så ändamålsenligt ..eller så var det den mänskliga faktorn

Nu återstår bara att hålla hårt i tummarna och starta DVD-brännaren..

Ett stort tack till er alla!


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem