Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Moment 22

Moment 22

Hej.
Jag har råkat ut för flera gånger att Windows går in i en loop och startar om hela tiden, felsäkert läge har inte hjälpt. Precis när Windowsloggan kommer så startar det om igen. JAg jobbade en liten tid i en datorbutik med reperationer och service nyligen och kan konstatera att de inte kunde lösa sådana problem heller, det blev alltid ominstallation.

Min fråga är alltså generell, jag har inga problem just nu.
Finns det en patentslösning när detta händer, nån som hittat ett knep?
Ett tips är ju att i sina inställningar bocka av rutan som gör att datorn skall starta om vid systemfel, då kan man läsa om vad det är som orsakar omstarten, kanske då en blåskärm som annars inte hinner läsa.
Finns det något program som är till hjälp?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: «1 2

Jag må uppfattas som tjatig men jag beskriver än en gång hur jag gör för att klara av diverse problem som kan uppstå med datorn.

1 ) Se till att ha minst två partitioner på hårddisken, C:/ och D:/.

2 ) Lägg (installera) operativsystemet och sådant som troligtvis hör ihop med op-systemet på C:/. . Lägg allt annat, däribland även många olika program på D:/.

3 ) När allt fungerar bra och olika virus-program m.fl. program är uppdaterade se då till och gör en backup av både C:/ och D:/. . Själv använder jag Norton Ghost back-up program.

4 ) När något börjar krångla med datorn och det inte går att klara av på något sätt är det bara att göra en återställning (restore) av framför allt C:/.
Då är man omedelbart tillbaka till när datorn fungerade bra tidigare. . Man behöver inte göra några ominstallationer utan bara en "restore" till ett tidigare tillstånd.

5) Beroende på hur ofta man installerar nya program eller andra saker bör man göra en back-up av åtminstone C:/ kanske en gång var 14:de dag. .
Deleta en del av de tidigare sparade back-up-filerna så att de inte tar för stor plats på hårddisken.

6 ) Back-up-kopiorna ska givetvis inte sparas på C:/-partitionen utan på D:/Backups. . Själv har jag en tredje partition E:/ där jag sparar back-up-filer. . Det beror lite på hur stor hårddisk man har.


Tomteguben . . . Snart är det jul igen, men när kommer snön ???
Men om nu datorn är så tillkluddad att den inte ens går att starta upp...hur gör Du då, axe ?
Det skulle krävas att Du kunde boota upp från ett OS installerat från D:/ partitionen för att kunna återställa din normala installation på C:/.

I det fallet hjälper inga backups mer än att Du inte förlorar data....Du måste kanske ominstallera eller starta upp datorn från någon extern källa för att kunna försöka reparera vad som gått galet. ( Det är där Norton Ghost kommer in, antar jag )

Det finns säkert dom som kan det här bättre än jag, men finns alternativ är jag också glad om jag kunde få ta del av den kunskapen.

//Breeze

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem