Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Streamad radio i MediaPlayer

Streamad radio i MediaPlayer

Jag har hittat en radiostation på nätet som jag gillar. Nu skulle jag vilja ha den att spela i MediaPlayer istf i stationens egen webradio.
Kan någon tipsa om hur man enklast kommer åt den URL-adress som ska till i MediaPlayer för att få det att funka? Har försökt med "höger-klick" och egenskaper på stationens egen spelare men lyckas inte.
(I detta fall handlar det om NRK MP3)
Antal svar på detta inlägg: 5
Hej BluId_1 !

Det här är inte riktigt ett svar på Din fråga, men kanske kan vara till nytta i alla fall.

Har alltid tyckt att Mediaplayer och Winamp med tiden har blivit sådana kolosser, och har letat efter någt litet program som kan spela upp "mp3"-stationer från nätet.

Det här lilla programmet installerar sig inte ens i registret, utan Du skapar en mapp och klickar på program-filen. Du kan också skapa en genväg och lägga genvägen på skrivbordet.

Programmet spelar upp radiostationer som kör streaming audio i s.k. pls-format (t.ex Shoutcast-stationer - Shoutcast skapade Winamp. se http://www.shoutcast.com)

Förutsatt att NRK kör i pls-format, så går det alldeles utmärkt att köra med detta lilla program som startar på ett ögonblick.

länk: http://home.rochester.rr.com/woatman/netradio/netradio.html

Lycka till !
Hej igen BluId_1 !

Efter ytterligare research på NRK:s hemsida, konstaterade jag att programmet "netradio" som jag nämnt ovan, inte fungerar för Dig, då NRK kör sina program i ogg vorbis, m3u eller mediaplayerformat.



Hoppas nå´n här har en lösning för Dig !


under verktyg alternativ/filtyper kan du sätta mediaplayerns filer som den skall spela

url länken får du genom att högerklicka och välja egenskaper
på länken , den kan du klistra in sedan i mediaspelaren,under arkiv/öppna url
Annons
Jag var in på shoutcast o sökte o fick upp den i winamp. Där kunde jag sedan lägga den som favorit och även komma åt url-en genom att editera länken. Den url-en var annorlunda än den som jag fick om jag körde med högerklick o egenskaper. Nu funkar det när jag klistrar in länken i mediaspelaren. jippi!
Hej blueId_1 !

Provade att gå in på Shoutcast och söka på "NRK" och hittade "NRK mp3"-länken. Det gick alldeles utmärkt att köra denna streaming audio genom "netradio"-programmet.

Intressant dock, att NRK inte tillhandahåller en .pls-länk, utan att man får gå över Shoutcast...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem