Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Installera Win 95 med disketter...?

Installera Win 95 med disketter...?

Hej alla,

Är lite svag för gamla trotjänare till datorer, och ramlade på en sådan häromda´n.
Har fått tag på en gammal laptop (Toshiba T4900CT - Pentium 75 MHz, 40 MB RAM, 775 MB HDD...) med Win95 på.
Vill - just for fun - göra en ominstallation med "format C", men maskinen har ingen CD-läsare. Hur kan jag skapa installationsdisketter från min (lagliga) Win95-installations-CD ? Win95 fanns på disketter...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

DOS 3.1 och framåt menade jag ju..

jo nog är det nostalgi att skapa installationsdissketter i det antalet.
när man sen kommer ihåg hur försmädligt det vara att se hela installationen krascha på sista disketten.
lycka till
Göcke:

Ibland e du rolig...

Grejen ÄR ju att att installera hela Win95 med disketter..det är ju det som är kul!!!

Men när jag tänker efter så måste man först ha Dos 3.11 och köra en FDISK

så man rensar det gamla och installerar Dos 3.11 på nytt,

och sedan när det är klart så kan man installera Win95 ovanpå det..

Själv funderade jag på min gamla Commodore 64 som ligger i källaren nånstans...

Annons
Ack ja...

För nå´t år sedan kom en kompis med en Toshiba T3200SX från 1989, en 386:a med den imponerande CPU-hastigheten på 20 MHz, hårddisk på 40 MB, och kostade på sin tid runt 60 000 spänn...



Fram med 3.1-disketterna för att blåsa HDD:n och ominstallera.
Sedan kom ungarna ( nåja, 16 och 19 gamla - två killar med var sin monsterspelmaskin ) och till och med de blev nostalgiska, när de "återupptäckte" 3.1-skrivbordet...



En dag letar jag upp mitt gamla diskettlager med en massa DOS-program, och njuter av att man - faktiskt - kunde ha kul med spel som var 100 kB stora...

Simma lugnt...



Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem