Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Vad är skillnaden på olika Dvd skiv

Vad är skillnaden på olika Dvd skiv

*grrr*...försöker ange en "tydlig rubrik" men bostäverna får ju inte plats.

Till frågan: Vad är skillnaden mellan Dvd-R/RW & Dvd+R?
Antal svar på detta inlägg: 8
Svaret på din fråga lyder så här:
DVD-R går bara att skriva en gång på.
DVD-RW går det att skiva på för att sedan radera innehållet och skriva flera gånger på samma skiva.
Hoppas att du är nöjd med svaret.

// Noflo
Så är det + & - på dem också men det spelar inte så stor roll längre.

I början när de första brännarna och läsarna kom så klarade de antingen det ena eller andra formatet och det tvistades mycket om att vilket som var bäst. Hur det är med den saken har jag glömt. Dock klarar i stort sett alla brännare och läsare båda formaten nuförtiden så det spelar ingen större roll vilket man använder.
Jag köper TDK Dvd-R normalt. Nu vadr dom slut så jag köpte då TDK Dvd+R. Skulle kopiera en film som jag själv bränt ner på en Dvd-R men då säger brännaren ifrån. Dvd+R är väl inte en som går att skriva på flera ggr?
Eller har jag fått hjärnsläpp?
Brännaren är 5 mån.
Idetta fallet måste det ha med - eller + att göra.
Min brännare kan altså inte läsa dom med +?
Jo men det stämmer inte heller för jag brände en annan film från + till -

Ursäkta om det här blir rörigt, men så känns det i huvudet just nu
Annons
Fibblan: De måste heta RW om man ska kunna skriva flera gånger.
Om din brännare inte gillade din skiva så har den antingen inte möjlighet att skriva till +R, vilket är osannolikt om brännaren är någorlunda ny.
Att en brännare inte känner av en skiva kan ibland åtgärdas genom att man uppdaterar Firmware till brännaren. Se brännartillverkarens supportsida för senaste firmware.
Telamundo: Okej ska kolla detta. Det konstiga är ju att det gick bränna två filmer innan. Jag tror det kan vara något vajsing med brännaren för under en längre period så blir det inte bra om jag bränner ut en Audioskiva. Det hackar . Bränna film och Data dvd går utmärkt.
Detta är första gången fel uppstår i samband med dvd bränning.

Tack för hjälpen från er
En annan sak som man måste se upp med, speciellt är om man har en äldre brännare, är att brännaren kanske inte klarar av att bränna med den höga hastigheten som de nya skivorna är kompatibla med. Dvs din brännare kanske bara klarar 8 ggr hastighet. Köper du du skivor som klarar att brännas med 16 ggr, så kan det bli problem.
Man kan i vissa fall komma förbi problemet genom att vid bränningen, sänka hastigheten på brännaren, men det funkar inte i alla lägen.
DVD Recordable =en gång

DVD ReWritable =flera ggr

-(minus) el. +(plus)
Philips, Sony, Hewlett-Packard, Dell, Ricoh, Yamaha är tillverkare som utvecklade +(plus), men funkar på andra

Panasonic, Toshiba, Apple Computer, Hitachi, NEC, Pioneer, Samsung and Sharp satte -(minus) på sina, men funkar på andra

Vissa äldre brännare kan ha problem, tex om det är "noname" brännare ( en av okänt märke)

Jag har en nec men bränner med +(plus) skivor och det funkar utmärkt
Tack Huckleberry: nu fick jag förklaring ang - & +


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem