Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Shit Virus hjälp

Shit Virus hjälp

Trojan-spy.win32@mx. så står det i en pratbubbla nere till höger i fältet brevid klockan. "Critical system errors" En gul triangel med ett utropstecken blinkar alternativt med en grå boll(mina ?).
Hur få bort eländet. Har kört Ad-aware, Spybot s&D, X-soft spy, de hittar visserligen och tar bort, men de återkommer vid omstart. Just nu körs AVG antivirus 7.5. med det tar ju en himla tidatt scanna hela systemet.
puh.
någon ??
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Måste tyvärr ställa en del frågor för att kunna hjälpa dig

1.Är detta något som ditt antivirus har upptäckt? Eller är det något som bara kom upp?
2.Ber "pratbubblan" dig att klicka på den för att komma till en sida där du kan kolla din dator?
3.Har du testat att dra ur nätverkskabeln efter att du startat om?
Gör det och berätta om det kommer tillbaka eller ej.
4.Har du fått en toolbar du inte valt att installer?

Jag misstänker att du har råkat ut för en Trojan, av dem värre kalibern.
Men svara på frågorna och hämta hem Hijackthis från
http://castlecops.com/zx/Merijn/hijackthis.zip
Kör det och maila sedan mig loggfilen du sparar. Så kollar vi vidare sen.
Troligtvis får man gå in i registret och ta bort de nycklar som aktiverar den varje gång du startar datorn.
Men detta ska vi lösa
Nu ska jag kolla på NFL
Här finns det en gratis online-scanning:

http://support.f-secure.com/enu/home/ols.shtml
hej huckle Mitt antivirusprogram hittade inget i natt, körde full scanning.
Scannade just av det hela igen med "Bubbens" förslag ovan: F-secure. Där fanns 5 infekterade som togs bort. Efter omstart finns fortfarande nere i högra hörnet följande:"CRITICAL SYSTEM ERRORS" som uppmanar mej att ladda ner diverse "officiella antivirusprogram" som jag inte hört talas om tidigare.
Systemåterställning hjälpte inte heller.
nu har jag två blinkande gula trianglar som varnar också och vill all jag laddar ner spy-Ware scan-program. jag skall nu ladda hem hijackThis så återkommer jag
Tack för responsen, det värmer...
Annons
Okej Huckeberry, nu har jag scannat med Hijackthis och erhållit en logfil med en massa uppgifter som jag inte han hantera. Du uppmanar mej att maila dessa till dej. Mycket vänligt !! men jag har inte din e-postadress. sänd den till mej. du har min adress i min profil.
Tack på förhand
ni får inte bort detta utan att starta datorn i felsäkert läge och rensa registret på de nycklar som gör en autorun på installationen. och samtidigt
tar bort alla de filer som redan är installerade på datorn.

Är ni osäkra på hur ni skall göra så leta efter dessa otyg på symantek eller f-secures bortagnings förslag. De har ofta bra förslag som man kan starta med.
Tack, Göcke, men ditt svar säger inte mej så mycket. Återställning i felsäkert läge klarar jag, men "samtidigt ta bort alla de filer som är installerade på datorn" ?????? då kan jag ju lika gärna formatera hela H.disken då !! Jag har även som ovan nämnts scannat med F-Secure och hittad 5 st fula filer som är borttagna
Vi har inte kommit så långt än Göcke

Felsäkertläge är inte nödvändligt för att ta bort nycklar, om man vet vad man tar bort. Jag har någolunda koll på detta så helt tappad är jag inte


Du har fått trojaner, en eller flera
Antivirus kan inte ta bort det.
Men skicka mig loggfilen först så
Hej Alandia...

Det här var ju inte så kul, absolut inte om du inte känner dig säker med att rota i registret m.m

Tror dock att huck löser problemen för dig, men du får nog ha lite tålamod.

Nu kommer en liten spark på en som ligger ner, men du nämnde "spy-bot" ?

När du har löst detta problemet, så aktivera igång SPY BOT, uppdatera programmet, och framförallt! Immunisiera ditt register! På detta sätt så kan det inte komma in något i registret som inte har där att göra, såvida du inte tillåter det!

Jag har klarat mig på samma formattering i 2 år nu, tack vare detta och ett antivirusprogram samt brandvägg....

Ett tips bara....

// x
Vad är Immunisera och hur gör man?
Huckleberry , jag tror dej. ;=)
vill bara stoppa upp andra försök i detta läget.
så det inte kommer in mer i burken av samma sort

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem