Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Byta Virusprogram????

Byta Virusprogram????

Hej!!!!
jag är inte så jättekunnig på detta med dator.

Jag har haft problem med min dator. Den hade låst sig helt och hållet för mig, (den fastnade i första fönstret som kommer upp när man startar upp,Datornamn PackardBell) Hur jag än gjorde kom jag inte vidare.

Så jag körde återställningsCD:n jag fick när jag köpte datorn.
Men då försvan ju allt, och jag installera alla program på nytt.

Då fick jag helt plötsligt Norton Anti-Virusprogram, (Hade F-Secure tidigare som jag fick med när jag köpte datorn).

Jag vill byta från norton till F-Secure, Men jag HITTAR INTE norton på ändra/ta bort program.

Nån som kan ge mig tips om hur jag ska göra.

//Brinken
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag kan nog lite lite som du, men när jag hade Norton så hette den Symantec i Ändra ta bort program!
Det enda från Symantec som finns i mitt Ändra/Ta Bort är LiveReg & Liveupdate 3.0
Avinstallera vad Du kan.

Använd sen "Sök" knappen Du exempelvis kan hitta i Mina Dokument och sök efter symantec eller norton på C:/
Ta bort manuellt de rester Du kan hitta.

Så hade iallafall jag gått tillväga...men ta och sätt en återställningspunkt i systemåterställningen innan Du börjar röja....

Sen får man nog gå genom registret också och plocka bort en del nycklar, men det finns andra här på forumet som kan förklara bättre hur man gör än jag.

//Breeze
Annons
du behöver mer skydd såsom supercleaner etc.finns att plocka hem eller så skickar jag.ok
Nu skriver "Tjat-gubben" igen om hur jag gör för att klara av diverse problem som kan uppstå med datorn.

1 ) Se till att ha minst två partitioner på hårddisken, C:/ och D:/.

2 ) Lägg (installera) operativsystemet och sådant som troligtvis hör ihop med op-systemet på C:/. . Lägg allt annat, däribland även många olika program på D:/.

3 ) När allt fungerar bra och olika virus-program m.fl. program är uppdaterade se då till och gör en backup av både C:/ och D:/. . Själv använder jag Norton Ghost back-up program.

4 ) När något börjar krångla med datorn och det inte går att klara av på något sätt är det bara att göra en återställning (restore) av framför allt C:/.
Då är man omedelbart tillbaka till när datorn fungerade bra tidigare. . Man behöver inte göra några ominstallationer utan bara en "restore" till ett tidigare tillstånd.

5) Beroende på hur ofta man installerar nya program eller andra saker bör man göra en back-up av åtminstone C:/ kanske en gång var 14:de dag. .
Deleta en del av de tidigare sparade back-up-filerna så att de inte tar för stor plats på hårddisken.

6 ) Back-up-kopiorna ska givetvis inte sparas på C:/-partitionen utan på D:/Backups. . Själv har jag en tredje partition E:/ där jag sparar back-up-filer. . Det beror lite på hur stor hårddisk man har.


Tomteguben . . . Snart är det jul igen, men när kommer kanske snön

## En annan liten grej som i och för sig inte direkt har med det här inlägget att göra. . Jag skrev det här om "backups" i inlägget "Moment 22" för några dagar sedan. . Och nu gick jag dit och kopierade texten och öppnade Word-Pap och lade in den där. . Sedan gick jag hit till "Skriv ett svar" till detta inlägg och kopierade in hela texten. . Det fungerade utan problem.
## Jag vill minnas att jag läste för några dagar sedan i något annat inlägg att det kunde vara problem att göra så. . Men som sagt här/för mig/ fungerade det utmärkt..
## Tyvärr så får nog deltagarna finna sig i att "Tjat-gubben" kommer att komma tillbaka till det här förslaget angående "Back-up-kopior" även längre fram. . För som jag ser det är det många som fortfarande har uppenbara problem med att datorerna hänger sid eller uppför sig konstigt och att det inte går att åtgärda. . ## Och det är just i sådana situationer som det är så skönt att kunna göra en "återställning"/restore/ från en sparad back-up-fil. . Då behöver man ju inte heller installera om alla möjliga andra program förutom operativsystemet. . Och som jag nämnt tidigare så tar det bara ca. 10 min att göra en "återställning" av hela C:/-partitionen.
Axe!
Jag märker att jag är en större novis än vad jag trodde jag var/ärpå detta med dator. Jag verkar vara en helt nybörjare/totalt okunnig.

Vad är Partioner???

Jag är osäker vad som räknas till operativprogram, Windows, Outlook express???

Jag vet at att C: är hårdisken på datorn,
D:=DVD-RW-Enhet (CD/DVD skiva)???????
Brinken ! . . Nå jo, det är så här att man kan dela upp utrymmet på hårddisken i olika delar som då kallas för "partitioner".

# På C:/ (Cesar) som ska vara den "aktiva" partitionen där operativsystemet (oftast Windows) ska vara installerat ska man även installera andra program typ Office (med Word mm ), Internet Explorer, Outlock Express, Anti-virus-program och andra program som lägger vissa filer i Windows-mappar. . Så vitt jag vet räcker det oftast att C:/-partitionen är 10-15 MB stor.

# Resten av utrymmet på hårddisken gör man till en partition som man kan kalla D:/ (David). . Där sparar/lägger man allt annat i olika mappar. . Typ dokument, bilder, musik- och videofiler, installationsfiler för olika program så att man kan installera om dem om det blir nödvändigt i framtiden.

# Om man blir tvungen att göra en ny-installation eller en "återställning" av partition C:/ så finns allt annat kvar orört på Partition D:/.

# Om man har två partitioner C:/ och D:/ så kommer CD/DVD-enheten att få beteckningen (namnet) E:/ (Erik). .

# Om man högerklickar på ikonen Den här datorn och sedan väljer
"Hantering" och därefter "Diskhantering" får man fram en bild som visar vilka enheter som finns på datorn. .

# Enda sättet jag vet för att skapa eller ändra storleken på partitioner är att använda "Partition Magic" eller att starta datorn med en Dos-diskett och köra "fdisk". . Det finns säkert andra sätt också så vi får väl se om någon kommer med ett förslag.
. .
AXE. Jag läste med intressse ditt inlägg, men det är en sak jag inte begriper.

Jag ser med jämna mellanrum här på forumet att man vid olika sorters problem skall göra en "återställning", detta har jag provar vid ett flertal till- fällen, men aldrig lyckats med, jag får alltid beskedet att det inte går att återställa till det datum jag vill, försöker jag med ett annat datum, så får jag samma besked, vad gör jag för fel?
Micke03 ! . . Det där som Windows erbjuder finns så vitt jag vet bara i Win XP och jag kör Win 2000 på min fasta dator och där finns inte "systemåterställning" tror jag att det heter. . Jag har precis som du beskriver provat på min bärbara (med Win XP) men det fungerade inte för mig heller. . Jag vet inte vad som är problemet men jag vill minnas att det bara var vissa datum som var markerade.

# När jag talar om "återställning" menar jag att man återställer från en "backup-fil" som man själv har skapat tidigare. . Jag använder Norton Ghost-programmet för att skapa backup-filer.

. .
På Symantecs hemsida finns det att ladda hem speciella Remover program för att ta bort allt symantek från datorn. Det finns olika prog beroende vilken version du har på datorn.

http://service1.symantec.com/SUPPORT/nsw.nsf/0/8cffe21b579d71a688256a
e7006a41aa?OpenDocument&seg=hm&lg=en&ct=us

kopiera hela länken

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem