Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Omformatering

Omformatering

Hej. Kan någon hjälpa mej. Jag försöker formatera om hårddisken. Jag har en recovery-diskett och två st MasterCD. Men det går inte att formatera om, med hjälp av dessa. Har Windows XP Home Edition. Vad göra.

Tacksam för svar. Göran
Antal svar på detta inlägg: 6
Varför??
Är det vad jag tror, ett förinstallerat OS med bara Recovery skivor så ska Du inte formatera om....bara återställa datorn till ursprungligt skick.

Och liksom tejay4u säger...varför ?
Omformatering är liksom sista utvägen när allt gått käpprätt åt h*****e.

Vill man nu återställa datorn till ursprungsskick så är det bara att mata in återställningskivorna och följa instruktionerna på skärmen....
Annars ställer man först om BIOS att primärt boota från din CD enhet, starta om datorn MED din Windows skiva i CD läsaren och därefter följa instruktionerna på skärmen.

OBSERVERA att Du måste ha en SKARP Windows-skiva...INTE recovery skivor !

//Breeze
och har du skarp XP cdskiva så får du problem med installation om datorns hårddisk är prekonfigurerad för recoveryskivor.

Man kanske får fråga vilken datortyp det är, HP/Compaq/Dell/IBM osv.
Annons
Datorn heter LEGEND. Med den följde en recovery-Diskett. Inget annat. Det fanns ett program som heter Master Cd Creator, så jag gjorde masterskivor. I början fungerade allt som det skulle med disketten. Men inte nu.Det har blivit något fel på disketten, det går inte att läsa färdigt från den. Stoppar man i Master skivorna så händer heller inget.

Vill tillägga att det har gått käpprätt åt H........e! Så givetvis har jag genomfört allt det Breeze rekommenderade.
Installera linux och se om du kan rädda något innan du går vidare.
Bara ett förslag...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem